Debat – Når borgerens projekt er klar skal kommunen give svar

Af Allan Ravn, Ingeniør fra Farum og kandidat til kommunevalget for Venstre i Furesø
Hvad blev der af en sund kommunal drift, med borgeren i centrum?
Vi ser desværre 9-10 måneders sagsbehandlingstider på byggesager for privatpersoner. Jeg har inde for to dage hørt fra to uafhængige virksomheder de har samme problem.
Det gør mig bekymret for om vi har et fundamentalt problem i driften af vores kommunen.
Uanset om du er privat borger eller driver virksomhed, virker det dræbende at skulle vente 10 måneder bare for at få et svar fra kommunen. Det nytter ikke vi som politikere snakke om højt flyvende visioner hvis vores fundamentale drift af kommunen ikke er i orden.
Uanset hvilket politisk fokus vi har er en sund basis drift vitalt.
Miljømæssigt er det vigtigste vi kan gøre i forhold til vores bygnings masse at renovere mere og bygge mindre nyt. For at vi overhovedet kan komme i gang med vores renoveringsprojekter skal vi have svar fra kommunen. Hvis det er for tungt at renovere får vi på længere sigt en forældet bygningsmasse i kommunen.
Som liberal tror jeg også på vi som borgere i Furesø, langt hen ad vejen, gerne vil tænke i gode bæredygtige løsninger. Hvis vi som borger gerne vil gøre noget godt for miljøet eksempelvis energirenovere eller opsætte solceller kræver det også svar fra kommunen.
Jeg syntes jo heller ikke vi kan være bekendt overfor vores borgere og virksomheder at vi som kommune ikke engang kan give dem et svar.
Jeg er helt bevist om der sandsynligvis ikke er nogle lette snuptags løsninger. Men vi skal som politikere være bevist om vi har det overordne ansvar for kommunens drift og vi skal ikke gemme os bag ved administrationen.

Vi kan jo starte med at prioritere en sund kommunal drift over hurtige ændringer, besparelser og politiske kæpheste.
Hvis det skal være simpelt at administrere kommunens regler kan vi jo også fokusere på at have enkelte og ensartede regler. Vi har været en kommune i knap 20 år nu, lad os ensrette vores regler. Jo færre lokalplaner vi har og jo mere kravene ligner hinanden jo lettere er det at administrere.
Det betyder også at vi som borgere meget lettere selv kan overskue reglerne og finde vores svar.
Lad os prioritere kommunen kan give svar på, hvad du kan og må.
Hvis vi går i stå er der i hvert fald ikke noget at bygge på.
Jeg tænker ikke det er op til mig, hvad du vil gøre hjemme hos dig.

Del nyhed

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Seneste nyheder

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *