Konservative Egil Hulgaard frygter en minimumsmodel for støjreduktion ved Hillerødmotorvejen.
Af Mikkel Kjølby
Såvel undersøgelsen af Fiskebækbroen og Miljøkonsekvensvurderingen af udvidelsen af Hillerødmotorvejen fra Bagsværd til Farum til seks spor er udsatte.
Projektleder Rasmus Larsens svar på Alt om Furesøs spørgsmål vækker bekymring hos Egil Hulgaard, som var formand for det nedlagte støjudvalg i Furesø Kommune.
– Svarene viser at der fortsat er behov for, at vi presser maksimalt på politisk. Hvis ikke risikerer vi at ende i en minimumsmodel for støjreduktion, der slet ikke matcher den væsentligt forøgede støj vores borgere oplever, siger Egil Hulgaard.
I månederne op til indgåelsen af Infrastrukturforliget i 2021 var en række folketingspolitikere på besøg ved Fiskebækbroen. Det lykkedes i sidste ende at få nævnt Fiskebækbroen som det eneste konkrete støjprojekt, som skulle løses, i Infrastrukturplan 2035. Derfor har Vejdirektoratet gennemført en undersøgelse af mulighederne, og er i gang med den obligatoriske Miljøkonsekvensvurdering af udvidelsen til seks spor.
Begge forventes offentliggjort i april 2025.
Egil Hulgaard har taget fat i den Konservative ordfører på området, Mai Mercado, som tager støjen fra motorvejene meget seriøst.
– Vi tager støjen fra motorvejene meget seriøst og ønsker at sikre borgerne tæt på motorvejene bedst muligt mod den sundhedsskadelige støj, lyder det fra Mai Mercado.