
Søndag 11. maj kl. 16 får Stavnsholtkirken besøg af en gammel kending i Farum, når organisten Allan Rasmussen giver koncert på det nyrenoverede orgel.
Allan forlod embedet som organist i Farum Kirke i 2003, men nåede inden da at sætte afgørende præg på sognets musikliv – både i kraft af mange spektakulære musikbegivenheder og igennem arbejdet med etableringen af vores kammerkor Convivium.
Nu vender han tilbage, omend kun for en kort bemærkning. Han vil demonstrere nogle af de mange nye klanglige muligheder, der er kommet til efter ombygningen af orglet i Stavnsholtkirken i 2023-24.
Han indleder koncerten med Bachs store Passacaglia i c-moll. En passacaglia er egentlig en dans, der bygger på en basgang, der gentages fra start til slut. Hos Bach vandrer temaet dog rundt imellem registrene for til slut at kulminere i en storslået fuga. Værket er skrevet af en kun 20-årig Bach under indtryk af hans møde med datidens store orgelkomponist Buxtehude.
Resten af koncerten byder på dansk musik. Hartmann skrev sin store orgelsonate i 1855, og den er i dag en af dansk orgellitteraturs absolutte hovedværker. Og programmet afrundes med Carl Nielsens monumentale orgelværk Commotio. Carl Nielsen begyndte først sent i livet at interessere sig for orglet, men han lod sig begejstre for instrumentet og lod sig rive med af tidens tanker om nye veje for orgelbygningen, som gik ud på at genrejse orglets ry som et selvstændigt og vidunderligt instrument – Instrumenternes Dronning – i stedet for blot at være en slags erstatning for et stort orkester, “hvad det aldeles ikke er”, mente Carl Nielsen. Ikke desto mindre forekommer Commotio i dag som et værk med stærke symfoniske træk.
Allan Rasmussen er i dag ansat som slotsorganist i Frederiksborg Slotskirke, og han er desuden kendt som en af sin generations helt store cembalovirtuoser.
Programmet varer ca. en time, og der er som sædvanligt fri entré.