
Beboerne på Ryetbo har fået mere pleje end beboerne på de kommunale plejehjem. Forvaltningen frygter klagesag ved Ankestyrelsen, hvis Ryetbo ikke tilbagebetaler 8,7 mio. kr.
Af Mikkel Kjølby
Ældre- og Sundhedsudvalget blev i december måned bedt om at tage stilling til forvaltningens ønske om, at den selvejende institution Ryetbo skal tilbagebetale 8,7 mio. kr., som i perioden 2021-23 blev givet til vedligeholdelse af bygninger, men i stedet løftet over til plejen af beboerne på Ryetbo Plejehjem. Et flertal i udvalget fik pillet sagen af dagsordenen.
Sagen kører fortsat på embedsmandsniveau. Alt Om Furesø har derfor spurgt forvaltningen om dette.
Hvilken lov eller regelsæt nødvendiggør tilbagebetaling af 8,7 mio. kr. i forbindelse med Ryetbo Plejehjems omfordeling af midler fra bygningsvedligehold til pleje i årene 2021-23?
Velfærdsdirektør Katrine Birk svarer:
– Det grundlæggende princip i kommunal forvaltning om ligebehandling sætter rammen for kommunens tilskud til Ryetbo. Heraf følger et grundlæggende forbud mod forskelsbehandling og diskrimination samt et hensyn til at alle borgere med samme behov og under samme forhold skal behandles lige. Ligebehandlingsprincippet er en forvaltningsretlig grundsætning, som hører til de uskrevne retskilder udviklet gennem retspraksis og gælder på lovs niveau i den retlige trinfølge, lyder svaret fra Katrine Birk.
Alt Om Furesø har spurgt yderligere ind til lovgrundlaget for tilbagebetalingskravet og har fået forklaret, at der ikke er tale om specifik bestemmelse i serviceloven. Vurderingen hviler på lighedsgrundssætningen, som er en ulovbestemt forvaltningsretlig retsgrundsætning, men gælder på samme niveau som lov.
Kommunerne er underlagt Ankestyrelsen med Indenrigs- og Sundhedsministeriet som overordnet tilsynsmyndighed. Tilsynet kan se på, om en kommune har overholdt lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder.
Ifølge Alt Om Furesøs oplysninger er der ikke foretaget en ekstern vurdering. Det har Furesø Kommune indenfor det sidste år gjort med forpagtningen af Restaurant Furesøbad og Fruegård. I begge tilfælde kom den eksterne ekspertise til en anden konklusion end forvaltningen.