Transportminister Thomas Danielsen (V) undlader at gribe muligheden for at få undersøgt en overdækning i Farum nærmere. Borgmester Ole Bondo Christensen (A) mener ikke, at det sidste ord er sagt i den sag og får opbakning fra Egil Hulgaard og Anders Medum Groth.
Af Mikkel Kjølby
Planerne for udvidelsen af Hillerødmotorvejen til seks spor fra Farum C. til Bagsværd har været i høring og dermed også de medfølgende støjdæmpende tiltag, som hører med, når der etableres ny motorvej.
Borgmester Ole Bondo Christensen (A) forsøgte ved et fremmøde for Folketingets transportudvalg at få opbakning til en genberegning af planerne. Ved den lejlighed fremlagde han et projekt med en mindre overdækning på den 900 meter lange strækning fra Stavnsholtvej til Paltholmvej og vurderede, at overdækningen, samt Hamborgskærme på resten af strækningen i Farum, kun ville blive ca. 80 mio. kr dyrere end de foreslåede støjskærme på toppen af støjvoldene igennem Farum. Det skete i et forsøg på at bide elefanten over i mindre bidder, end den store overdækning fra Bistrupvej/Slangerupvej til Fiskebækbroen.
Transportudvalget har i den anledning spurgt Transportminister Thomas Danielsen (V) om en kommentar til Furesø Kommunes henvendelse. Ministeren anerkender behovet for støjdæmpning, men griber ikke muligheden for at få undersøgt potentialet i en overdækning.
– I MKV’en (Miljøkonsekvensvurderingen red.) er der foreslået etablering af ca. 10 km støjskærme på store dele af strækningen, herunder på hele strækningen gennem Farum. Dette vil give en støjreducerende og hørbar effekt for mange borgere i området.
– Der er i MKV’en desuden undersøgt en overdækning af motorvejen gennem Farum på et overordnet niveau. En overdækning vil også give en god støjreduktion, men vurderes at koste ca. 6,2 mia. kr. for selve konstruktionen. Heri er der ikke medregnet indretning af arealanvendelse ovenpå overdækningen. Der er afsat ca. 1,4 mia. kr. til projektet med Infrastrukturplan 2035. (1,4 mia. kr. dækker prisen for hele strækningen fra Bagsværd til Farum C. i forhold til udvidelse til seks spor og støjdæmpning red.)
– I Vejdirektoratets ”Mulighedsstudie af overdækning af motorveje” vurderes, at overdækninger af motorveje generelt skal have en længde på 2-3 km for at give en god støjreducerende effekt, lyder det i svaret fra transportminister Thomas Danielsen, som understreger følgende:
– Der tages – som vanligt i Transportministeriets undersøgelser – udgangspunkt i besluttede og finansierede vej- og baneprojekter, herunder udvidelser af Hillerødmotorvejen, men ikke et forslag om overdækning af motorvejen i Farum, lyder det i svaret fra transportministeren.
Han kommer dermed ikke Furesøs ønske om en genberegning i møde. Dermed fortsætter den nuværende proces med henblik på en anlægslov for udvidelsen af motorvejen til seks spor og de dertil hørende støjdæmpningsløsninger.
Borgmester Ole Bondo Christensen (A) giver ikke op. Han kæmper videre for en overdækning.
– Jeg har selvfølgelig læst og noteret mig transportministerens svar til Folketingets Transportudvalg. Vi har vendt det i kredsen af gruppeformænd, og jeg vil nævne det under meddelelser på byrådsmødet den 8. oktober med en opfordring til, at vi alle politisk arbejder videre med den løsning, vi har skitseret for Transportudvalget, og så har vi rykket Transportministeriet for en tilbagemelding på ønsket om et møde med ministeren. Så det sidste ord er ikke sagt i den sag, og jeg ser frem til at drøfte den med ministeren, lyder det fra Ole Bondo Christensen.
Opbakning fra Konservative og Radikale Venstre
Egil Hulgaard (C) har siddet som formand for Furesø Kommunes støjudvalg og vil heller ikke opgive tanken om en overdækning.
– Vi skal bakke op om projektet men samtidig kæmpe for en bedre støjdæmpning gennem Farum. Jeg har ikke mistet troen på en hel eller delvis overdækning igennem Farum. En overdækning er den rigtige løsning for Farum, siger egil Hulgaard, som allerede har kontaktet transportordfører for Konservative på Christiansborg, Joachim Hoffmann-Petersen, for at få hans input til, hvordan vi kommer bedre i mål.
Anders Medum Groth (B) ser også gerne en genberegning af forslagene.
– Det, der optager mig allermest, er, at vi får bekæmpet støjen så meget som overhovedet muligt. Og vi skal have de løsninger nu. Den bedste løsning ville være at lave en tubeløsning på Fiskebækbroen og så lægge et låg på motorvejen fra Fiskebækbroen til Slangerupvej. Men hvis det ikke er muligt med overdækning, så skal vi have 9 meter høje Hamburg-skærme placeret tæt på motorvejen i Farum, i stedet for at der planlægges med støjskærme på toppen af støjvoldene. Det er nemlig både for dumt og for dårligt. Furesø fortjener en bedre løsning, siger Anders Medum Groth.







