Rammelokalplanforslaget for Værløse Bymidte lægger op til, at parkeringshuset mellem Kvickly og Meny får yderligere to dæk. Det skal frigøre plads til byudvikling på nuværende parkeringspladser.
Af Mikkel Kjølby
Hvordan byfortætter man Værløse Bymidte med 180-270 boliger uden at forretningerne mister butiksnære parkeringspladser?
Rammelokalplanen for Værløse Bymidte er på vej i høring, men allerede nu giver den nogle svar på, hvad det er for en fremtid politikerne ser for Værløse Bymidte.
Rammelokalplanen lægger op til, at der kan etableres 25.000 kvadratmeter boliger – svarende til 180-27 nye boliger samt 11.600 kvadratmeter til parkeringshus.
Det eksisterende parkeringsdæk med kælder på pladsen mellem Kvickly og Meny er udset til at spille en nøglerolle. Her tænkes det at lave yderligere to parkeringsdæk. Derudover åbnes for et parkeringshus til pendlere på hjørnet af Stiager/Kollekollevej. Det er så det.
Rammelokalplanforslaget giver ikke noget bud på, hvordan de ekstra parkeringsdæk skal finansieres, men der har tidligere nævnt en parkeringsfond, hvor de nye boligområder bidrager økonomisk.
Omvendt tænkes parkeringspladserne ved Galaksen (Ud mod Torvegården), Gadekærsvej, Hareskovhvile og Værløse Station inddraget til boligbyggeri.
Formanden for Centerforeningen Søren Engberg er positiv overfor en byfortætning af Værløse Bymidte, men ser butiksnære parkeringsforhold som en forudsætning for butikkernes overlevelse.
– Vores input har været, at de parkeringspladser som sløjfes tæt på butikkerne ikke kan erstattes af parkeringspladser langt væk fra butikkerne, siger Søren Engberg.
Som det er nu, serviceres butikkerne på Gågaden af parkeringsdækket ved Kvickly, mens butikkerne på Den Røde Plads serviceres af parkeringspladserne på Den Røde Plads.
Politikerne i Udvalget for Plan- og Byudvikling har da også markeret støtte til dette ved at vedtage et forslag om, at Den Røde Plads bevares som parkeringsplads.
I Rammelokalplanforslaget lægges der ellers op til, at den østlige del af Den Røde Plads bruges til opholdsområder og beplantning.
Tidsbegrænset parkering kan være løsningen
Søren Engberg ser indførelsen af tidsbegrænset parkering som en mulig løsning.
– Kulturbrugerne og pendlerne skal ikke optage pladserne foran butikkerne. Det kan løses ved at indføre tidsbegrænset parkering, hvor man betaler for ekstra timer. Ligesom, at kommende beboere i nye lejligheder får adgang til parkeringspladserne længst væk fra butikkerne, forklarer Søren Engberg.







