
Frederiksborgvej, Paltholmvej, Kollekollevej, Trevangsvej, Jonstrupvangvej og Ballerupvej får fremover lavere hastighedsgrænser. Det sker efter flere års politisk pres.
I flere år har Furesø Kommune fremsat ønsker om at sænke hastighedsgrænserne flere steder i kommunen. Hver gang har politiet afvist ønsket med henvisning til fremkommelighed.
Nu har Furesø Kommune så endelig fået hul igennem, og sikken et hul. Det sker efter et forøget fokus på trafikstøj fra lokalpolitikerne og fra Folkeitnget.
Furesø Kommune har fået tilladelse fra politiet til at sætte hastigheder ned på seks kommunale vejstrækninger og til at etablere tre nye 40 km/t hastighedszoner ved Ny Vestergårdsvej, Ryetvej og Farum Hovedgade.
Hvordan i alverden skete det?
– Den her nedsættelse af hastigheden, har vi arbejdet med i flere år fra Radikale Venstres side. Jeg er rigtig glad for, at det nu endelig lykkes at få hastigheden sat ned på en del af vores bynære strækninger. Nu kommer der en smule mere ro fra trafikstøjen på vores lokale veje i kommunen, og vi leverer dermed en del af vores ansvar i forhold til at få trafikstøj til at fylde mindre, siger Anders Medum Groth (B).
Netop det forøgede fokus på trafikstøj kan være en del af forklaringen.
– Tidligere har politiet været meget restriktive i forhold til ansøgninger om hastighedsnedsættelser som gik på trafiksikkerhed og ikke trafikstøj. De har afvist ønskerne i forhold til fremkommelighed, siger udvalgsformand Lene Munch-Petersen (A), som glæder sig over, at det nu er lykkedes.
– Vi arbejder videre med Slangerupvej, men den er sværere, fordi det er en gennemgående vej, mens de andre er interne veje i kommunen, forklarer Lene Munch-Petersen.
Færre trafikuheld
Godkendelsen af hastighedsnedsættelser kommer lige i kølvandet på tre færdselsuheld i det centrale Farum.
– Med vores lokale nedsættelse opnår vi mindre støj både for mange borgeres private bolig men også for vores dagtilbud og dagpleje i Farum Midtpunkt. Samtidig vil reduktionerne alt andet lige medføre, at flere af vores veje opnår en større trafiksikkerhed, så vi forhåbentligt kan se færre trafikuheld, som vi ellers har set en del af i Farum på det sidste. Der er ingen grund til, at man skal køre hurtigere end 50km/t i bynære områder, siger Anders Medum Groth.