Forlængelsen af Hillerødmotorvejen kører på skinner, men en rapport om udvidelsen fra Bagsværd til Farum er udsat. I 2027 forventes et stort trafikspring og større støjgener, men støjdæmpningen sker tidligst i 2029.
Af Mikkel Kjølby
I forbindelse med Infrastrukturforliget i 2021 blev det som forventet besluttet at forlænge Hillerødmotorvejen helt til Hillerød. Uden varsel kom en udvidelse af Hillerødmotorvejen fra Bagsværd til Farum med i Infrastrukturplan 2035.
Og mens forlængelsen af Hillerødmotorvejen er planlagt til 2027, så går der mindst to år, før udvidelsen af motorvejen igennem Furesø Kommune kan igangsættes.
Alt om Furesø har spurgt Vejdirektoratet om tidsplanen for udvidelsen.
– I henhold til det brede politiske forlig “Infrastrukturplan 2035” forudsættes projektet igangsat i 2029, lyder svaret fra Rasmus Larsen, Senior projektleder i Vejdirektoratet.
Det er noget af en mundfuld rent støjmæssigt. Forlængelsen af motorvejen vil skabe et såkaldt trafikspring, som vil sende et stort antal biler igennem Furesø Kommune og forøge støjen.
– Udover en stigning som følge af Hillerødmotorvejens forlængelse (som ikke vurderes at have større betydning for støjgenerne i Furesø Kommune) vil der ske en generel stigning i trafik i og omkring Hovedstadsområdet i fremtiden. Det forventes at der i projektet (udvidelsen af motorvejen i 2029 red.) vil blive medtaget en række forslag til placering af støjskærme på flere delstrækninger for at mindske støjgenerne, lyder det fra Rasmus Larsen.
Udvidelsen af Hillerødmotorvejen fra fire til seks spor vil udløse midler til støjdæmning, men først i 2029, og det er beskrevet, hvor meget der skal støjdæmpes.
Mens planen om en forlængelse af motorvejen til Hillerød holder tidsplanen, så har Vejdirektoratet i to omgange udskudt publiceringen af rapporter.
I forbindelse infrastrukturforliget blev Vejdirektoratet pålagt at støjdæmpe Fiskebækbroen. Der blev igangsat undersøgelse, men konklusionerne lader vente på sig.
– Der er tidligere gennemført en vurdering af støjreducerende foranstaltninger på Fiskebækbroen, hvori det blev besluttet at afvente de endelige løsninger og støjberegninger af den igangværende MKV. Mulige støjreducerende foranstaltninger på Fiskebækbroen vil medtages i afrapporteringen af MKV’en, fortæller Rasmus Larsen.
MKV´en er en såkaldt Miljøkonsekvensvurdering for hele strækningen fra Farum til Bagsværd. Men det er også udsat.
– Vi er desværre blev nødt til at udskyde offentliggørelsen af MKV af en udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum og forventer at kunne offentliggøre undersøgelsen resultater i en offentlig høring i april 2025. Årsagen til udskydelsen er primært, at den digitale model for skitseprojektet var behæftet med fejl som skulle rettes. Dette har haft indvirkning på bl.a. igangsætningen af miljøvurderingen af løsninger og fodaftrykket som skal miljøkonsekvensvurderes, forklarer Rasmus Larsen.