Støjniveauet skal ned – RV stiller skarpt spørgsmål til minister

Radikale Venstres Anders Medum Groths partikollega Stinus Lindgren har stillet spørgsmål til Transportminister Thomas Danielsen om en hastighedsnedsættelsen igennem Furesø Kommune.

Folketingsmedlem Stinus Lindgren (B) har stillet et spørgsmål til Transportminister Thomas Danielsen (V) om en reduktion af støjgenerne i Furesø gennem en hastighedsnedsættelse.
Af Mikkel Kjølby
Efter massivt politisk pres på alle fronter lykkedes det i 2021 at få Fiskebækbroen nævnt som det eneste konkrete støjprojekt i Infrastrukturforliget på Christiansborg. Det var Radikale Venstres ordfører Rasmus Helveg Petersen, som fik det sneget med i teksten.
Siden har Furesø Byråd rettet henvendelse til Transportminister Thomas Danielsen (V) om en hastighedsnedsættelse igennem Furesø Kommune, når udvidelsen af Hillerødmotorvejens forlængelse er færdig. For det vil medføre et kæmpe trafikspring og dermed forøgede støjgener i Furesø.
Radikale Venstres nuværende transportordfører Stinus Lindgren har netop genoplivet sagen med et spørgsmål til Transportministeren. Det sker fordi Vejdirektoratet netop har gennemført en hastighedsnedsættelse fra Allerød til Hillerød under henvisning til trafiksikkerheden.
– Vil ministeren iværksætte midlertidige hastighedsnedsættelser til 90km/t på strækningen fra Ring 4 til Farum for at begrænse de sundhedsskadelige støjgener for borgerne, indtil der opsættes støjværn og andre støjbegrænsende foranstaltninger, lyder det i spørgsmålet.
I øjeblikket ser det ud til, at Furesøborgerne må vente på den planlagte udvidelse af motorvejen fra Farum til Bagsværd fra fire til seks spor. Når det sker, kræver loven, at det implementeres støjdæmpende tiltag, men indtil da får støjen frit spil.
Transportministeren har seks dage til at svare på spørgsmålet.
Han har dog allerede svaret Furesø Byråd den 1.3.2023.
– Jeg er umiddelbart ikke sikker på, at nedsættelse af hastigheden på motorvejene er den rette løsning på støjproblemerne, men er naturligvis åben over for at drøfte det med forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035. Hvis der fastsættes for lave hastighedsbegrænsninger på motorveje, vil trafikken blot flytte sig til de mindre kommunale veje med afledte negative lokale effekter på fremkommelighed, trafiksikkerhed og miljø. En hastighedsnedsættelse vil også have en negativ effekt på fremkommeligheden på motorvejen og dermed på de væsentligste gevinster i samfundsøkonomien, lød det bl.a. i svaret.
I Furesø Kommune afventer man svaret på en undersøgelse af Fiskebækbroens bæreevne. Både i forhold til udvidelsen til seks spor, men også i forhold til etablering af støjværn. Muligvis i form af en tunnelagtig overdækning. Undersøgelsen er flere gange blevet forlænget.

Del nyhed

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Seneste nyheder