
Fiskebækbroen kan godt bære en tubeløsning, men det kræver flere penge. Vejdirektoratets Miljøkonsekvensvurdering er baseret på, hvad der er vedtaget politisk på Christiansborg.
Af Mikkel Kjølby
Bekymringerne og frustrationerne over udsigten til endnu mere støj fra Hillerødmotorvejen blev ikke lagt i graven, da Vejdirektoratet onsdag eftermiddag præsenterede planen for udvidelsen af Hillerød-motorvejen fra Bagsværd til Farum ved et borgermøde i Farum.
Vejdirektoratet fremviste et grundigt, seriøst og dybt professionelt stykke arbejde i form af en Miljøkonsekvensvurdering, som nu er i høring. Det er bare ikke det, Furesø-borgerne ønskede sig oprindeligt.
Ønskerne kan deles ind i tre. Støjdæmpning af Fiskebækbroen. Støjdæmpning og en samling af Farum. Støjdæmpning i Værløse.
Fiskebækbroen står som symbolet på støjen. Ikke mindst forvaltningen i Furesø Kommune fandt ud af og dokumenterede, at den såkaldte impulsstøj fra dilatationsfugerne ikke var med i støjberegningerne.
Det var her kræfterne blev lagt ind op til Infrastrukturforliget i 2021, hvor man med stor sikkerhed forventede en vedtagelse af en forlængelse af Hillerød-motorvejen til Hillerød, hvilket vil udløse endnu mere trafik og støj igennem Furesø.
Det lykkedes at få nævnt Fiskebækbroen ved navn i forliget. Ud af det blå kom en udvidelsen af motorvejen fra Bagsværd til Farum fra fire til seks spor.
Vejdirektoratets oplæg følger det politiske oplæg. Støjdæmpningen af Fiskebækbroen er lagt ind under udvidelsen som der sat 1,4 mia. kr. af til.
I så fald er der kun råd til 5 meter høje støjskærme på Fiskebækbroen. Det står ellers klart, at broen kan bære en tubeløsning/let overdækning, men det vil kræve tilførsel af yderligere midler. Alternativt nævnes en tubeløsning som en del af en samlet overdækning igennem Farum til en pris på over 6 mia. kr. Hvilket alt andet lige har lange udsigter.
Vejdirektoratet er ikke kommet med en særskilt pris for en tubeløsning på udelukkende Fiskebækbroen, eller for den sags skyld Fiskebækbroen og stykket frem til Farumsødal.
Byrådsmedlem Anders Medum Groth (B) er frustreret:
– Vejdirektoratet har kigget på tre løsninger. Den gode nyhed er, at det godt kan lade sig gøre at lave en tubeløsning på Fiskebækbroen. Den dårlige er, at det kræver tilførsel af flere penge, siger Anders Medum Groth og fortsætter:
– Vejdirektoratet har ikke lavet en tilvalgsmulighed for en tubeløsning til transportordførerne på Christiansborg. Det burde de have gjort, da det står eksplicit i infrastruktur, siger Anders Medum Groth, som ser den nationale pulje til støjdæmpning som det rette sted at hente midlerne.
Projektleder Rasmus Larsen præsenterede flere detaljer i forhold til økonomien. Fx afslørede han, at hovedløsningen med seks spor hele vejen ikke lever op til det samfundsøkonomiske krav om en forretning på 3,5 procent. Det gør den mindre løsning 0+ kun lige akkurat.
Det mest sandsynlige scenarie er altså, at man udvider til seks spor ved at bruge nødsporet hele vejen. I så fald står der til at blive støjdæmpet med 9 meter høje støjskærme på Værløsesiden af Hillerødmotorvejen – dog kun 7 meter på broerne over Kollekollevej og Fiskebækvej. med 5 meter høje støjskærme på Fiskebækbroen, med ni meter støjskærme fra Fiskebækbroen til Farum Syd og derefter med 5 meter høje storskærme på støjvoldene i Farum Nord.
Det vil give markant støjdæmpning i Værløse og Farum Syd, men efterlader fortsat støj fra Fiskebækbroen og et hul igennem Farum Nord.