I serien “Store planer” gennemgår Alt om Furesø en række store og visionære projekter, som aldrig blev gennemført. Tredje afsnit handler om det oprindelige forslag til vejføring af Hareskovmotorvejen igennem Værløse.
Af Mikkel Kjølby
De fleste Værløse-borgere lytter hver eneste dag til støjen fra Hillerød-motorvejen. De kan trøste sig med, at det kunne have været langt værre.
Vejdirektoratet, Københavns Amt og Vejinspektoratet kæmpede længe for, at linjeføringen af Hareskovmotorvejen (daværende navn red.) skulle skåne Nørreskoven i størst mulig udstrækning. Den første linjeføring gik derfor fra Kollekollebroen på tværs til det, vi i dag kender som Skovlinjen og lige forbi det store boligkvarter Nørreskov Park. På den måde skulle motorvejstraceet følge skovdiget. Dette ønske skyldes, at Statsskovvæsenet ikke ville ødelægge skovbrynet og skovkulturerne. På daværende tidspunkt gav lovgivningen ikke hjemmel til at anlægge støjdæmpende tiltag.
Lille Værløse Kommune kæmpede for, at man i stedet udvidede Frederiksborgvej til formålet. Borgmester Olaf Beck (K) foreslog, at den eksisterende Frederiksborgvej blev til en ensrettet motorvej suppleret med en anden ensrettet motorvej den anden vej med 100 meter skov imellem dem.
Det endte med et kompromis, da den endelige vejstrækning blev fastlagt i 1964.
Skoven måtte vige. Motorvejen kom til at følge det vestlige skovbryn. Det gamle skovdige blev derfor fjernet på en 300 meter lang strækning cirka ud for Vulkanen på Skovlinien.
Først nogle år senere kom byudviklingen af området ved Nørreskov Park med Højeloft Vænge, Langkær Vænge og Mosegård Park. Disse områder i dag støjplaget.
Lille Værløse Kommune forudså støjproblemerne. Borgmester Olaf Beck fik hentet jord fra byggeriet af Herlev Hospital samt motorvejsanlægget til en støjvold fra Fiskebækvej til Skolekrogen. Desværre blev volden placeret et godt stykke fra motorvejen og har derfor begrænset effekt. Støjvolden er også faldet en del sammen med årene. I 2007 blev den suppleret med jord fra byggeriet af Skovhusene.
I forbindelse med Transportforliget i sommeren 2022 kom det frem, at strækningen fra Bagsværd til Farum ønskede udvidet til seks spor. I den forbindelse skal der støjdæmpes på strækningen.