Tubeløsning på Fiskebækbroen – Svarene lader vente på sig

Sådan forestiller man sig, at Fiskebækbroen kan overdækkes med et let konstruktion. Skitse: COWI.

Vejdirektoratet bliver ved med at udskyde offentliggørelsen af såvel rapport om Fiskebækbroen og Miljøkonsekvensvurdering af motorvejsudvidelsen gennem Furesø. Dermed er der fortsat ikke en vurdering af, hvad Fiskebækbroen kan bære.
Af Mikkel Kjølby
I forbindelse med vedtagelsen af Infrastrukturplan 2035 skete der flere opsigtsvækkende ting.
En udvidelse af Hillerødmotorvejen fra fire til seks spor fra Bagsværd til Farum kom med uden varsel. Og så blev Fiskebækbroen nævnt som et specifikt støjprojekt, som skal løses.
Det er så mere tre og et halvt år siden. Vejdirektoratets analyse af Fiskebækbroen er gennemført, men konklusionerne er ikke offentliggjort. Man vil vente til den samlede Miljøkonsekvensvurdering for hele strækningen fra Bagsværd til Farum ligger klar. Det skulle den have været i 2024, men nu forventes den publiceret i april 2025. Udsættelsen skyldes problemer med beregningsmodellen.
I Furesø er der stigende frustrationer over udsættelserne.
– Vi har ventet længe på at få den Miljøkonsekvensvurdering på plads, så det kunne blive tydeligt, hvilke muligheder der er for støjbekæmpelse af Furesø. Derfor er det utilfredsstillende, at vi igen må vente på at få klarlagt mulighederne fra Vejdirektoratets side. Det er især ærgerligt forbi, der er en spirende politisk opmærksomhed på støjproblematikkerne fra Christiansborgs side, og vi har behov for at få præsenteret nogle gode løsninger på støjbekæmpelsen, som formentligt vil resultere i, at der er behov for mere finansiering af udvidelsen, for at kunne imødekomme ordentlig støjbekæmpelse, siger Anders Medum Groth (B).
58 procent af boligerne i Furesø Kommune er støjplaget og med en kommende forlængelse af Hillerødmotorvejen vil det tal stige yderligere.

Fiskebækbroen kan være løsningen
Meget af støjen kommer fra Fiskebækbroen. Furesø Kommune fandt frem til, at fugerne ikke er udført korrekt, og derfor udløser impulsstøj, når lastbiler kører over dem. Det var et vægtigt argument for, at Fiskebækbroen blev nævnt i Infrastrukturplan 2035.
Men hvad broen kan bære, er indtil videre et mysterium. Selvom Vejdirektoratet for længst har opklaret det.
– Fra Furesø Kommunes side har vi peget på, at en tubeløsning på Fiskebækbroen hvor støjen indkapsles totalt, er den rigtige måde at gribe sagen an på. Men vi aner fortsat ikke, om broen kan bære og hvad de økonomiske omkostninger er, forklarer Anders Medum Groth.
Han peger desuden på nødvendigheden af fra nord til syd i hele kommunen
– Vi har behov for 7-9 meter høje støjskærme hvor der også støjskærme mellem motorvejstracéerne, for at vi kan fremtidssikre Furesø bare en lille smule med de stigende trafikmængder vi ser ind i, vurderer Anders Medum Groth.
Han håber på, at konklusionen bliver at udvidelsen af motorvejen skal skrottes.
– Ingen i Furesø har ønsket en udvidelse til seks spor, som den tidligere Socialdemokratiske regering foreslog og fik vedtaget. Det bedste ville være, at udvidelsen blev sløjfet og pengene i stedet blev anvendt til markant støjbekæmpelse af den nuværende motorvej og andre prioriteringer, slutter Anders Medum Groth.

Anders Medum Groth (B) ser frem til afklaring af Fiskebækbroens bæreevne i forhold til støjdæmpning.

Del nyhed

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Seneste nyheder