Klimabevælgelsen i Furesø inviterede til fællesspisning i Satelitten i anledning af klimahandlingsdagen.
Hvordan kan vi gøre en forskel i hverdagen – mine børnebørn er så bekymrede for fremtiden?”.
”Jeg kommer, fordi min søn synes, jeg skal spise mere klimavenligt”.
”Vi kommer, fordi jeg gerne vil kunne prale overfor mit barnebarn, at nu kan jeg også lave vegetarisk mad”. ”Hvem tror dog på, vi kan fortsætte med dette forbrug – og så bevare det gode liv?”
Der var mange grunde til at deltage i den fællesspisning, som Klimabevægelsen Furesø holdt i anledning af den Nationale klimahandledag.
Hanna fra Klimabevægelsen Furesø fortalte en underholdende historie om: Hvordan den dovne kok blev til den dovne vegetariske kok. En historie baseret på hendes egne erfaringer. Og fællesspisningen viste, at det er muligt for et lille beløb at lave et klimavenligt, sundt og mættende måltid af økologiske grønsager.
Nogle var kommet for at få ny inspiration, andre for at møde nye mennesker, men flere af de fremmødte gav udtryk for en bekymring for, at der ikke bliver gjort nok for at forhindre de klimaændringer, vi ser ind i. Der købes og forbruges alt for meget, der er et alt for stort madspild og vores madvaner bidrager alt for meget til drivhuseffekten. Der blev udtrykt bekymring for vores fælles fremtid, når vi ikke passer bedre på det, vi har. Selvfølgelig kan man ikke alene og som enkelt person forhindre de truende klimaændringer. Men det er faktisk muligt at ændre noget – også hver især!

Hvis vi begynder at spise i overensstemmelse med de officielle kostråd, kan vi reducere klimaaftrykket af vores fødevareforbrug med hele 45 %. Det vil gavne klimaet, og det har også en stor betydning for vores sundhed.
Vores fødevarer står for 30 % af vores CO2 udledning (ifølge Concito). Det har store konsekvenser for vores, vores børns og børnebørns fremtid. Så et status quo i forbrug er ikke det samme som status quo i fremtidige muligheder. Ikke at gøre noget er med til at underminere fremtidsmulighederne, så derfor må vi alle gøre noget.
Det er meget nemmere at ændre vaner ved at gøre noget sammen med andre. Derfor kan fællesskaber, hvor man inspirerer hinanden og udveksler ideer til at ændre dagligvaner, give inspiration og energi til at gøre noget for at passe bedre på det vi har og dermed også bidrage til en bedre fremtid.
Hvis du gerne vil have inspiration til en mere klimavenlig hverdag fx nogle vegetariske måltider, så kontakt Klimabevægelsen Furesø på furesoe@klimabev.dk






