Var forudsætningerne for Furesøs aftale med Staten om afvikling af Furesøgælden reelle? Borgmester Nicolai Bechfeldt (V) vurderer, at Furesø har vist ansvarlighed og mådehold, men stadig belastes uhensigtsmæssigt af gælden fra Farum.
Af Mikkel Kjølby
Egentlig er der ikke så meget at rafle om. Den seneste aftale mellem Furesø Kommune og Staten var til fuld og endelig afregning. Furesø kan altså ikke få mere tilskud til at afvikle Furesøgælden.
Furesøs nye borgmester, Nicolai Bechfeldt (V) giver dog ikke op.
– Furesø Kommune har udvist både ansvarlighed og mådehold ift. konsekvent at levere solide overskud på driftsbudgettet for at finansiere anlæg og gældsafdrag. Det har ikke været uden omkostninger, og kommunen har således spændt livremmen mere end almindeligt meget ind sammenlignet med nabokommuner, siger Nicolai Bechfeldt og henviser til, at Furesø pga. gældsafviklingen ikke kan udnytte servicerammen fuldt ud. Det kan mærkes ude i velfærdsområderne i kommunen.
Han anfægter aftalens grundprincip om, at Furesø Kommune skulle have samme udviklingsmuligheder som andre kommuner.
– Det mest rimelige ville være, at staten anerkendte, at Furesø Kommune ikke har udviklingsbetingelser der er sammenlignelige med lignende kommuner. Den anerkendelse bør så følges af en gældssanering, så vi får de samme udviklingsbetingelser som andre. Mine nabo-borgmesterkollegaer kæmper år for år for at holde sig under service- og anlægsloft. Dét problem har Ole Bondo Christensen ikke haft, og jeg får det heller ikke – for vi har ganske enkelt ikke pengene. Dét ser jeg frem til at diskutere konstruktivt med en ny indenrigsminister, når Danmark på et tidspunkt får en regering, lyder det fra Nicolai Bechfeldt
Nicolai Bechfeldt mener, at man har pålagt en uskyldig generation en alt for stor byrde.
– Ret beset betyder gældsafviklingen, at mine og alle andres børn betaler regningen for kriminelle handlinger og uansvarlighed, der ligger mere end 20 år tilbage i tiden. De børn, der bliver født i 2026, de betaler uforholdsmæssigt meget resten af deres daginstitutions- og skoletid sammenlignet med alle de børn, der vil blive født efter 2040, forklarer Nicolai Bechfeldt.
Kommunen skal gøre sit
Furesø Kommune har skåret ind til benet over mange år, men ifølge Nicolai Bechfeldt kan der være mere at gøre. Kommunen skal gøre sit for at gøre sig fortjent til en aftale med staten.
– Vi skal gøre alt, hvad vi kan for at forbedre økonomien. Vi skal forsøge at gøre kagen større. Der ligger efter min bedste overbevisning et udviklingspotentiale, dels i en overdækning af motorvejen, dels i Bybækgrunden, dels i Farum Erhvervspark. Det er op til os at indfri potentialet, hvis vi sideløbende skal gå til den siddende regering og få flere penge til Furesøgælden, siger Nicolai Bechfeldt.
Borgmesteren ser to spor. Enten en ny aftale om Furesøgælden eller lempede vilkår i forbindelse med den kommende udviklingsreform.
Furesø er en af ni kommuner som bidrager til udligningsordninger. Det selvom kommunen har en langt større gæld end de andre. Gældsafdrag regnes ikke som et parameter i forhold til udligningsordningen.








2 kommentarer til “Bechfeldt – Furesø bør få en gældssanering”
Det er da ikke kun, kommende generationer, der straffes med Farums gæld, der er mange Værløse borgere, der blev ramt af gælden fra dag 1 i FURESØ KOMMUNE. Det er en helt legal handling Lars Løkke Rasmussen satte i værk, da han ødelagde en velfungerende kommune, ved at lægge den sammen med en så gældsat kommune, med en kriminel Borgmester. Men det passer jo også til Løkkes stil, skub din tidliger bonkammerat, ud foran bussen, og vask dine egne beskidte hænder, og smør gælden af på uskyldige, i stedet for at stoppe Peter inden det blev for vildt og så have erkendt at dit eget daværende parti havde fejlet.
Ja vi skal stadig betale kommunal udligning til “fattige” kommuner, samtidig med vi skal betale for en svinestreg af rang.
Få dog hevet de penge ud af statskassen, så vi kan få en fornuftig økonomi og en ordentlig social velfærd i Furesø Kommune.
Gældssanering????? I kan starte med at droppe overdækningen af motorvejen!
Der er lukket for kommentarer.