
Danmarks befrielse markeres den 5. maj, men Værløse Flyveplads blev først befriet den 10. maj, fordi tyskerne ikke ville overgive sig til modstandsbevægelsen.
Af Mikkel Kjølby
I løbet af Anden Verdenskrig udvidede og forstærkede den tyske besættelsesmagt Fliegerhorst Værløse med flere hangarer og et kontroltårn ved Hangar 5.
I slutningen af krigen strømmede det ind med tyske flygtninge og Luftwaffe-fly, som søgte ly fra Sovjetunionens fremmarch.
Fliegerhorst Værløse var blot en skydeskole for vordende tyske piloter, men i dagene op til befrielsen var den et af tyskernes stærkeste holdepunkter.
Først den 10. maj gik det op for modstandsgruppen Holger Danske, at tyskerne på Fliegerhorst Værløse ikke havde overgivet sig.
Den britiske hær beordrede Holger Dansk til at befri flyvepladsen, men det var ikke så ligetil. Modstandsfolkene blev nægtet adgang til flyvepladsen af den tyske kommandant, som meddelte, at han kun ville overgive sig en officer fra Royal Air Force, og at ethvert dansk forsøg på at tiltvinge sig adgang til stedet ville blive mødt med væbnet modstand.
Modstandsfolkene besluttede, at det ikke var risikoen værd at ignorere beskeden, så der blev ringet til Kastrup Lufthavn.
Kort tid efter landede en britisk officer i et fly på Værløse Flyveplads, hvorpå den tyske kommandant overgav sig. Efter sigende sagde den britiske officer ganske kort ”Don´t let the huns touch it” med henvisning til sin flotte Spitfire.
Den britiske hær bevarede kontrollen med Værløse Flyveplads frem til december 1945, men den danske modstandsbevægelse skulle stå for bevogtningen, hvilke reelt var en umulig opgave. Der var 600 soldater, 1000 tyske flygtninge og et stort antal tyske fly.
I bogen ”Ubudne gæster” fortæller modstandsmanden Gunnar Dyhrberg levende om de efterfølgende begivenheder.
– Holger Danske-folkene sætter egne folk ud på området, men har kun mandskab til halvdelen af posterne. Og næste morgen er der vild opstandelse. Tyskerne har i nattens løb saboteret alle deres fly ved at ødelægge de elektriske ledninger. Englænderne bliver rasende og kommanderer ”fjenden” til igen at bringe flyene i kampklar stand.
Ordren bliver udført.
Gunnar Dyhrberg glæder sig over, at Danmark nu får grundstammen til det flyvevåben, der skal genopbygges. Men det skal ikke gå sådan.
Da tyskerne har udbedret enhver skade 100 procent, sprænger englænderne samtlige fly i luften.
Sagen var den, at flyene var engelsk krigsbytte. Churchill gav ordren til at destruere de tyske fly. Det kan der være flere årsager til.
For det første var Churchill ikke imponeret over den danske modstandskamp, som først for alvor kom i gang i 1943. Desuden havde RAF en masse materiale, som det danske flyvevåben passende kunne købe til at opbygge det nye flyvevåben.
De tyske fly blev hugget op og solgt som skrot. Det menes at det der ikke kunne bruges blev smidt i mosen.
Hærens Flyvertropper rykkede ind på Værløse Flyveplads den 2. januar 1946.