Af: Anders Medum Groth, Radikale (B), Byrådsmedlem og medlem af Natur og Klimaudvalget og byrådskandidat.
Charlotte Søllner er kommet med et forslag om “gratis” bybusser i kommunen. (Underforstået at kommunen tager hele udgiften, og der ikke er brugerbetaling på den). Jeg forstår og deler ønsket om, at vi skal have rykket mere transport over i den kollektive form. Men jeg er ikke overbevist om, at forslaget om “gratis” bybusser er det rigtige. I hvert fald ikke i en situation hvor vores ønsker til udvidelser af budgettet er større, end de midler vi i praksis har til rådighed. Jeg hører også andre partier flirter med tanken. Derfor vil jeg sætte lidt ord på min skepsis overfor det lidt senere i indlægget.
Men først et par ord omkring de transportudspil som Radikale Venstre er kommet med på landsplan, som vi mener kan have stor effekt for Furesø. Jeg har siddet med i arbejdet, og er ret tilfreds med den form, det har fået. Vores tanke er, at prisen for den kollektive transport skal være en timepris, hvor Danmark er delt ind i tre zoner. Sjælland og øerne er i den kontekst én stor zone. Rejser du under én time i zonen, skal prisen være 24 kroner. Altså fx fra Stavnsholt til København. Rejser du længere end det, vil det koste en 10’er mere pr. time. Så en rejse til Vordingborg fra Kirke Værløse vil altså kunne gøres for 34 kroner. Det er priser, der er til at forstå, og priser som for alvor kan rykke både pendlertrafik og weekendturen til moster Gerda til den kollektive transport.
Bussen fra Kirke Værløse til Værløse er allerede gratis i dag, hvis du altså vel at mærke har tænkt dig at tage S-toget videre ud af kommunen. Og det gør rigtigt mange af vores borgere, som bruger de lokale bybusser i dag.
Min første prioritering på den lokale kollektive transport i Furesø er ikke at gøre dem “gratis”. Det er for mig at se ikke det bedste sted at investere penge, hvis vi skulle bruge 3-5 mio. mere på den kollektive transport lokalt. Hvis de penge altså kan findes. For alt andet lige vil det betyde, at flere af de små ture man i dag tager fra fx Stavnsholt til Farum Bytorv eller stationen, vil rykkes til inaktiv transport i en bus, i stedet for aktiv transport med gang eller cykel. Det er ikke hensigtsmæssigt i en sundhedskontekst.
Jeg vil derfor langt hellere investere i busser på flere tidspunkter i vores kommune. Altså busser der enten kører oftere eller i flere ydertimer end i dag. Jeg vil hellere have udvidelser her, end jeg vil bruge dem på at gøre vores bybusser “gratis”. For hvis de lokale busser har 10- eller 20-minutters drift i flere perioder, vil de reelt blive et godt alternativ for flere. Og med en udvidelse kan vi se ind i færre busser med timedrift. Dermed bliver bussen et reelt alternativ for flere.
Min konklusion er altså: Jeg vil have en billigere kollektiv transport, hvor det især kan svare sig at rejse over store afstande med den. Jeg vil hellere prioritere mere kollektiv transport, end jeg vil prioritere at have “gratis” kommunale busser.








2 kommentarer til “Debat – Billigere og bedre kollektiv transport – men ikke gratis”
Borgmesterens valgbus er en katastrofe, som alle borgere i Furesø Kommune betaler for. Det burde han selv gøre, for at redde hans taburet. Men det er typisk Socialdemokratiet 😡
Hvorfor skal borgmesteren have en valgbus? Det er jo kun socialdemokraterne og de socialistiske partier som det vil gavne.
Man skulle hellere få nogle flere busforbindelser i Værløse så ældre mennesker som ikke mere har bil kan komme rundt. Der er nemlig områder hvor busforbindelserne er nedlagt. Og hvorfor skal der være en gratis bus mellem Kirke Værløse og Værløse, så hellere en batalingsbus i flere områder.
Der er lukket for kommentarer.