Torsdag den 4. juni udgiver Magma Rea og Agnes Ea sangen ‘Alle kilder mødes’. Sangen har en helt særlig lokal forankring, fordi melodien blev skabt ved at improvisere midt i Hareskoven.
De to kunstnere kalder deres sangskrivningsmetode “stedsspecifik”
– Vi forsøger ikke bare at skrive i naturen. Vi prøver at undersøge hvordan man kan skrive med naturen. Hvis det skal lykkes er man jo nødt til at tage ud i den, siger Agnes Ea.
Margrethe Møller (Magma Rea) griner og tilføjer:
– Vi kom hjem med en sang, men også en masse myggestik.
De to kunstnere håber det er muligt at høre Hareskovens organiske kraft i de håndspillede instrumenter og deres stemmer på nummeret. Lydtæppet væves sammen til hvad måske bedst kan beskrives som ny nordisk folk.

Ny musikbevægelse sætter fokus på naturen
Magma Rea og Agnes Ea repræsenterer en ny grøn bevægelse i det musiske vækstlag, som kalder sig Ekkosystem: En musikforening der samler musikere, som på forskellig vis bearbejder de økologiske kriser i deres musik. Bevægelsen rummer nu 14 artister og er stiftet i 2025 (læs mere i presseteksten).
De har sammensat et vokalensemble i anledning af Folkemødet på Bornholm, der vil fremføre den nye sang, til et event om fremtidens vandstandsstinginger. Så melodien, der startede i Hareskoven, kommer landet rundt!
“Alle kilder mødes, gør modstand, presser imod dæmningen”
Teksten i ‘Alle kilder mødes’ har et særligt fokus på vandet som et element der forbinder os, holder os i live og altid finder vej. Sangen minder os om, at den gift, der siver ned i grundvandet, ender i vores kroppe: “Vi er vand”, synger Agnes Ea og Magma Rea igen og igen til sidst. Drikkevandet er truet og sangen problematiserer det poetisk.
– Vi tror på at de problemer vi står overfor ikke kun kan løses gennem diskussioner og debatter. Vi skal synge om det, skrive om det, male det og alt muligt andet for at blive bedre til at forestille os nye måder at være i verden på, siger Agnes Ea.
Sangen udspringer af at tæt samarbejde mellem de to kunstnere, som dette forår også lancerer nye grønne fællessange, som de har skrevet i et projekt med København Fødevarefællesskab. Projektet er en anden gren på stammen af forsøg på at genforvilde vores forhold til jorden og bruge sange til at skabe en fælles bevidsthed, en fælles samtale om de kriser vi står midt i.
Begge musikere er dgivelsesaktuelle i år
Magma Rea udgiver sin dansksprogede debut EP den 18. september. Alle kilder mødes er den første single herfra og en del af fire sanges poetiske rejse, der undersøger fællesskabets væsen forklædt i kærlighed, klimaangst og håb. Magma Reas første single Plant the Seeds feat. NATURE har fået 14k streams på Spotify og AirPlay på P6 og P4.
Agnes Ea udkommer med sit første fuldlængde album Alting skifter form den 21. august, med flere singler og live-sessions op til udgivelsen. Det er på én gang en coming-of-age-historie, en kritisk behandling af vores samtid og en lysende kærlighedserklæring til livet.
I 2024 blev Agnes Ea udnævnt til en “Artpop-komet” på den danske musikhimmel af Soundvenue i anledning af hendes EP Intet forsvinder. Releasekoncerten for EP’en kan nogle lokale måske huske – den blev afholdt ved Søndersø i det daværende “Skovhuset Kunst og Natur”, med en skovvandring før koncertstart, der skabte en helt særlig stemning i rummet da bandet gik på.
Lyt til sangen på din foretrukne streaming tjeneste her: https://magmarea.lnk.to/AlleKilderMoedes (efter 4. juni)






