Farumbanen – Forhindringerne står i kø

Fra Farum til Hillerød. Banedanmark har identificeret dette område til en eventuel linjeføring. Skitse: Banedanmark.

Banedanmarks borgermøde om en mulig forlængelse af Farumbanen til Hillerød illustrerede udfordringernes størrelse. Det skal alt sammen klarlægges i en forundersøgelse.
Af Mikkel Kjølby
Hvordan kommer toget over Fiskebæk og op til Hillerødmotorvejen?
Hvor skal Farum Station placeres?
Hvordan får man linjeføringen igennem Allerød til at betyde noget?
Hvordan fører man linjen over eller under Hillerødmotorvejen, så den kan ramme S-togsnettet ved det kommende supersygehus?
Rigtig mange problemstillinger skal afklares i forbindelse med den forundersøgelse, som Banedanmark har fået 5 mio. kr. til i forbindelse med Infrastrukturforliget.
Det startede i Furesø. Egentlig fordi man fik øje på de store fremtidige udfordringer i forhold til trafikafvikling i Nordsjælland. For med en fremtidig forlængelse af Hillerødmotorvejen – helt op til Hillerød – vil der komme rigtig meget ekstra trafik igennem Furesø.
Det forslag til baneføring gik igennem Stavnsholtkilen til trinbrættet ved Høvelte Kaserne. Det viste sig at være umuligt.
I stedet har borgmestrene i Furesø, Allerød og Hillerød foreslået en linjeføring langs med Hillerødmotorvejen med et smut ind til Lynge/Vassingerød og så over eller under motorvejen til Favrholm Station.
Det giver mening på mange fronter. Rigtig mange pendlere vil kunne tage turen frem og tilbage til de store arbejdspladser i Hillerød og Bagsværd. Det vil i den grad aflaste Hillerødmotorvejen.
Borgermødet i Lyngehallen var et meget tidligt borgermøde, og der var flere spørgsmål end svar.

Flaskehalsen ved Fiskebæk
Lad os starte ved Fiskebæk. Her har der siden 1906 stået en jernbanebro af jern. Det bumler og skramler, når toget kører frem og tilbage af det ene spor ind til Farum Station. Det siges, at hele ruteplanen i København planlægges ud fra denne flaskehals.
Her skal der findes en ny løsning, hvis toget skal løftes op til motorvejens niveau. For det er tanken, at banelegemet skal følge Hillerødmotorvejen igennem Farum. Der er afsat et areal ved Bybækskolen til en kommende station, men man kigger også på et areal for enden af Farum Bytorv.
Igen er der niveauforskel. Det skal afklares om stationen skal ligge oppe eller nede ved motorvejen.

Byudvikling ved Vassingerød/Lynge?
Her fra går turen op forbi Slangerupvej. Der er hverken plads eller logik i at køre langs motorvejen hele vejen til Hillerød. Derfor er der foreslået, at banen slår et sving ind imod Vassingerød og Lynge. Det kan give nye stationer, og grundlaget for byudvikling, som kan være med til at retfærdiggøre projektet. Men også udfordringer, idet man vil ramme The Scandinavian Golfclubs anlæg.
Fra Lynge/Vassingerød skal banen fortsætte inde i landet op imod lokalbanen fra Hillerød til Hundested. Den kører på andre skinnestørrelser og det elektriske system er anderledes, så man kan ikke bare køre på dette banelegeme, som går under Hillerødmotorvejens forlængelse igennem en tunnel.

Det koster kassen at krydse motorvejen
Det skal derfor afklares om banen skal over eller under motorvejen tidligere, så den kommer ind og rammer Hillerød Golfklubs bane og på en eller anden måde kommer frem til Favrholm Station ved det kommende supersygehus og her fra kan køre på det eksisterende banelegeme ind til Hillerød Station.
Så der er nok at tage fat på i denne forundersøgelse. Tiden vil vise om det er realistisk. Flere af de nævnte problemstillinger koster rigtig mange penge. Det skal politikerne på Christiansborg til sin tid tage stilling til.

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

4 kommentarer til “Farumbanen – Forhindringerne står i kø”

  1. Bent Monnerup

    Det vil være rart hvis der kommer et støjværn langs hele strækningen fra byen og til Hillerød da der kommer
    Flere afgange på ruten

  2. Det ender nok med at der bliver brugt flere penge på gentagene undersøgelser end projektet ville have kostet hvis man var startet straks.

  3. Carsten Toft-Hansen

    Hvorfor ikke fører banen fra Lynge op mod Uvelse( som i dag kun er betjent af Bus ruter.) og så videre ind på Frederiksværks banen mod Hillerød, eventuelt med et parallelport fra Brødeskov og til Favrholm.

  4. Henning Hansen

    Der er vist været nogle til det møde der ikke helt er med på hvad det er der tales om: Banen fra Hundested til Hillerød har slet ikke noget strømsystem, det er Dieseltog der kører her. Skinnestørrelsen er nok den samme, da der kører tunge godstog med jern fra Stålvalseværket forspændt kraftige og tunge diesellokomotiver.

    Så implementeringen af en S-bane er nok ikke så vanskelig som det ellers er beskrevet.
    Så kom bare i gang.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *