Formand er vred – forvaltningen vil nedlægge besværlig bestyrelse

Inge Storm ha været formand or Plejecenter Lillevangs bestyrelse i snart to år. Hun vurderer, at forvaltningen nu vil af med en besværlig bestyrelse.

Forvaltningen lægger op til, at bestyrelsen på Plejecenter Lillevang nedlægges ved udløb af prøveperioden. Formanden Inge Storm er overbevist om, at man vil af med en besværlig bestyrelse, som har gjort opmærksom på ledelsesproblemer efter tre ledere stoppede i januar måned og længe har efterlyst resultat af en pårørendeundersøgelse fra januar 2026.
Af Mikkel Kjølby

Det var ledsaget af hurraråb og flotte ord, da Furesø Byråd for snart to år siden vedtog en prøveordning med en bestyrelse for Plejecenter Lillevang.
Nu lægger forvaltningen op til, at bestyrelsen nedlægges ved udgangen af prøveperioden den 31. juni 2026. Punktet er på dagsordenen i Ældre- og Sundhedsudvalget den 2 juni.
Bestyrelsen for Plejecenter Lillevang har på intet tidspunkt haft formel kompetence forhold til økonomi og drift, men nu er det åbenbart blevet et problem.
– I forbindelse med evalueringen af bestyrelsesarbejdet er der i marts 2025 gennemført fokusgruppeinterview med bestyrelsen og ledelsen. Forvaltningen peger på en række væsentlige udfordringer ved bestyrelsesmodellen på et kommunalt plejehjem. Centralt i evalueringen fremgår det, at bestyrelsen ikke har selvstændig beslutningskompetence eller økonomisk ansvar, idet disse beføjelser i henhold til vedtægterne og gældende lovgivning er placeret hos plejehjemsledelsen og forvaltningen. Dette har i praksis medført, at bestyrelsens handlemuligheder er begrænsede, og at det kan være vanskeligt for bestyrelsen at agere strategisk og tage et reelt medansvar for udviklingen af plejehjemmet, skriver forvaltningen i dagsordenen til Ældre- og Sundhedsudvalgets møde den 2. juni.
Inge Storm har siddet som formand i de to år. Hun lægger ikke skjul på, at det efter hendes mening handler om at komme af med en besværlig bestyrelse, som har stor indsigt i hverdagen på plejehjemmet .
– Vi har aldrig haft formel kompetence, men nu bliver vi nedlagt med den begrundelse, at vi ikke har formel kompetence. Det giver ingen mening, siger Inge Storm og fortsætter:
-Når forvaltningen vil lukke bestyrelsen, skyldes det nok, at jeg i januar måned gjorde opmærksom på, at der er grund til at kigge på ledelsen af Plejecenter Lillevang. Det skete efter tre ledere ud af fem valgte at stoppe på Lillevang. Det er nok årsagen til, at man vil nedlægge os, vurderer Inge Storm.
Inge Storm har i sin periode som formand været involveret i processen i forhold til ansættelse af fem ledere. Af andre konkrete forslag og tiltag fra bestyrelsen nævner hun, at der er sat billeder op af ansatte, indretningen er forbedret, og der er sat fokus på ordentlig ledelse og et bedre arbejdsmiljø og bedre mad.
– Kommunen vil meget gerne have borgerne involveret og have borgerinddragelse, men så nedlægger man en bestyrelse, som har gjort en stor forskel for beboerne, de pårørende og de ansatte, siger Inge Storm.

Uklarhed om roller og ansvar.
Forvaltningens evaluering af bestyrelsen på Plejecenter Lillevang er ikke sat på som bilag til dagsordenspunktet, men blev offentliggjort i maj 2025. Intet i konklusionen peger mod en nedlæggelse af bestyrelsen. 
– Interviewet viser et stort engagement og vilje til at bidrage til udviklingen på Lillevang, men også behov for tydeligere afgrænsning af bestyrelsens rolle, adgang til information og formelle muligheder for indflydelse. En styrket dialog mellem forvaltning, ledelse og bestyrelse vil kunne understøtte en mere klar og velfungerende arbejdsdeling fremadrettet, står der i konklusionen. 
Velfærdsdirektør i Furesø Kommune, Katrine Birk, takker bestyrelsen for en stor indsats, men peger på uklarhed i forhold til ansvar og roller i dagligdagen, som årsag til, at forvaltningen lægger op til at lukke bestyrelsen.
– Grunden til, at forvaltningen indstiller, at bestyrelsen nedlægges, skyldes evalueringen fra 2025, der viser, at bestyrelsen reelt har begrænset indflydelse, og der er uklarhed over ansvar og roller i det daglige. Vi ønsker fortsat stor indflydelse fra pårørende fx ved møder i de forskellige haver samt andre interesserede bl.a. via Lillevangs Venner, frivillige og lokalsamfund. Men det er naturligvis op til politikerne at beslutte, siger Katrine Birk.

Del nyhed

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Seneste nyheder

1 kommentar til “Formand er vred – forvaltningen vil nedlægge besværlig bestyrelse”

  1. Wedell Christensen

    Om nedlæggelse af bestyrelse: Problemet kan tænkes at være, at den tager opgaver fra kommunens forvaltning, og ikke kun at den er besværlig?
    Offentlige hierarkier har tendens til at beskytte sig selv og deres hierarkier samt deres medarbejdere – ellers kan det risikeres, at centrale ledere bliver overflødige.

Der er lukket for kommentarer.