Biolog Theis Kragh har holdt oplæg om tilstanden af Bagsværd Sø. Roden til søens problemer stammer fra Furesøen.
Af Mikkel Kjølby
For 150 år siden var Furesøen kendt som Nordeuropas reneste sø, men så blev befolkningen omkring søen mangedoblet. I årtier blev Furesøen forurenet med fosfor. Selv efter 45 års effektiv spildevandsrensning er søen fortsat præget af fosforophobning på bunden. Det er ikke mindst søens dybde og dermed kolde vand i bunden af søen, som betyder, at fosforen kun langsomt driver mod Øresund igennem Mølleåen.
Den 5. maj holdt lektor i økologi ved DSU, Theis Kragh, et oplæg om vandkvaliteten i Bagsværd Sø i Bibliografen i Bagsværd. Her kom følgende frem.
Bagsværd Sø har en meget lav direkte tilførsel af fosfor, men søen er lavbundet og derfor bliver det meget lille fosforindhold i sedimentet hvirvlet op, når der er blæsevejr. Dermed er al fosforen i søen konstant i kredsløb mellem sø og sediment.

Når Bagsværd Sø er uigennemsigtig, skyldes det en stor tilstrømning af fosfor fra Furesøen. Det bliver ført igennem Mølleåen, passerer slusen ved Frederiksdal, og når frem til Furå, som forbinder Bagsværd Sø med Lyngby Så. Herfra strømmer fosforen ind i Bagsværd Sø.
Theis Kragh præsenterede endda en løsning i forbindelse med sit oplæg. Han foreslog, at gøre Furå smallere og derved sikre at der kun strømmer vand ud af Bagsværd Sø gennem åen. Ifølge biologens vurdering ville det tage 5-6 år, før Bagsværd Sø begynder at få klart vand og et sundt økosystem. Hvad det koster at indsnævre Furå, er der ikke noget bud på.
Sagen skal løftes politisk i Gladsaxe Kommune, hvis det skal blive til noget.







2 kommentarer til “Furesøen har smittet Bagsværd Sø – Her er løsningen”
Det er svært at forstå, at det er den rigtige sammenhæng.
Gennemstrømning af store mængder vand fra Furesø via Mølleå?
Hvor løber vandet så hen fra Bagsværd sø?
Umiddelbart ser jeg ikke anden afvanding fra Bagsværd sø end gennem Furå!
Der må også være en tilstrømning af vand til Bagsværd Sø fra nedbør og kilder.
Fosfor i Furesø ligger på bunden, og det går meget langsomt med at få det fjernet af naturen pga. den store vanddybde.
Når det går langsomt med at få det fjernet, så må koncentrationen af fosfor i overfladevandet være lavt da der hele tiden tilføres nyt vand til Furesøen, vand som jeg formoder er uden fosfor.
Kan man lave en indsnævring af Furå, som får vandet til kun at løbe den ene vej?
Vil indsnævringen skabe en permanent niveau forskel?
Jeg kunne godt bruge en forklaring fra sagkundskaben!
Sigtbarheden i Furesøen er iøvrigt ganske god det meste af året, men der er perioder, når vandet er varmt hvor vi oplever en opblomstring af alger.
Som tidligere Bagsværd borger, er vokset op og løbet mange år om Bagsværd sø, har jeg følgende kommentar.
Var på Sophienholm i lørdags og bemærkede det uklare vand.
Husk at Farum sø, Furesø, Bagsværd sø og Lyngby Sø alle er forbundet til Mølleåen/Furå.
Slusen ved Frederiksdal skal regulerer vandstanden og er slusen lukket kommer der også vand fra Lyngby sø til Bagsværd sø.
Er slusen åben kommer vandet også fra Farum sø.
Farum sø og Lyngby sø kan også bidrage til forureningen.
Der er lukket for kommentarer.