Lukning af bestyrelse på Lillevang får en æresrunde i byrådet

Forvaltningen fik opbakning fra Socialdemokratiet, Venstre og Dansk Folkeeparti til at lukke bestyrelsen for Plejecenter Lillevang. Men Konservative begærede sagen i byrådet.

Socialdemokratiet, Venstre og Dansk Folkeparti fulgte forvaltningens indstilling om at lukke bestyrelse på Plejecenter Lillevang, da den ikke har formel kompetence. Konservative begærede sagen i byrådet.
Af Mikkel Kjølby
I februar 2024 var der stor glæde i Ældre- og Sundhedsudvalget. Man vedtog at oprette en bestyrelse på Plejecenter Lillevang. Dermed kom man SVM-regeringens nye ældreudspil i forkøbet.
Næstformand i Ældre- og Sundhedsudvalget, Lene Bang (S) sagde i pressemeddelelsen fra Furesø Kommune.
-Bestyrelsen vil indgå i tæt samarbejde med ledelsen om at udpege og udvikle de temaer, som kan gøre den største forskel for hverdagen på Lillevang. Bestyrelsen vil bl.a. andet tage udgangspunkt i pårørendeundersøgelsen fra 2023, lød det fra Lene Bang (A).
Lidt mere end to år senere ser verden helt anderledes. Bestyrelsen har manglet formel kompetence, idet lederen af Plejecenter Lillevang refererer til forvaltningen i Furesø Kommune.
Forvaltningen foreslog derfor, at bestyrelsen nedlægges ved udløb af prøveperioden. Det fik formanden for bestyrelsen, Inge Storm, til at fare i flint med udtalelser om, at man blot vil af med en besværlig bestyrelse.


Velfærdsdirektør Katrine Birk forklarer om indstillingen:
– Grunden til, at forvaltningen indstiller, at bestyrelsen nedlægges, skyldes evalueringen fra 2025, der viser, at bestyrelsen reelt har begrænset indflydelse, og der er uklarhed over ansvar og roller i det daglige. Vi ønsker fortsat stor indflydelse fra pårørende fx ved møder i de forskellige haver samt andre interesserede bl.a. via Lillevangs Venner, frivillige og lokalsamfund. Men det er naturligvis op til politikerne at beslutte, siger Katrine Birk, Velfærdsdirektør i Furesø Kommune.
Ældre- og Sundhedsudvalget fulgte forvaltningens indstilling med fire stemmer mod tre. Socialdemokratiet, Venstre og Dansk Folkeparti stemte for. Radikale Venstre og Konservative stemte imod.
Radikale Venstre insisterede på at få en mindretalsudtalelse med.
– Radikale Venstre er imod nedlæggelsen af bestyrelsen, idet der ikke foreligger en evaluering af bestyrelsens virke det seneste år, og beslutningsgrundlaget er dermed mangelfuldt.
Efterfølgende begærede Konservative sagen i Byrådet.

Del nyhed

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Seneste nyheder

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *