Så er det afgjort om Hessner kommer i Folketinget

Tine Hessner kommer ikke i Folketinget som suppleant for Martin Lidegaard. Hun fortsætter dermed i Furesø Byråd. Foto: Pia Lind.

Radikale Venstres Tine Hessner kommer ikke i Folketinget i denne omgang. Som den eneste af de tre ministre fra Radikale Venstre tager Martin Lidegaard ikke orlov fra Folketinget.
Af Mikkel Kjølby
Tine Hessner fik et godt folketingsvalg. Med 1.086 personlige stemmer i Nordsjællands Storkreds blev hun 1. suppleant til Radikale Venstres leder Martin Lidegaard.
Der blev derfor ventet i spænding på regeringsforhandlinger, hvor alt pegede på en ministerpost til Martin Lidegaard. Det gik i opfyldelse med udnævnelsen til Erhvervs- Konkurrencekraftminister.
Folketingets mindre partier har mulighed for, at en minister tager orlov fra Folketinget, så folketingsgruppen kan få flere kræfter ind i form af deres stedfortrædere.


Torsdag eftermiddag kom så beskeden om at Martin Lidegaard beholder sit folketingsmandat. Tilsyneladende for, at han fortsat kan stemme og tage ordet i Folketingssalen. Tine Hessner kommer dermed ikke i Folketinget i denne omgang. Hun har fortsat plads i Furesø Byråd. 
Samira Nawa blev udnævnt til klima-, energi- og forsyningsminister, mens Zenia Stampe er ny kulturminister. Begge de to tager orlov fra Folketinget.
Line Krogh Lay træder ind som stedfortræder for Zenia Stampe, og Maria Georgi Sloth tager over for Samira Nawa. De to er valgt i Sjællands og Københavns Storkreds.

Del nyhed

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Seneste nyheder

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *