Sådan skal farligt kryds ombygges!!

I vejens sydlige side laves en cykelshunt mod syd, græsrabatten udvides, og der etableres en 3 meter bred cykelsti nord for græsrabatten. Det udlægges rød OB belægning fra den nye cykelsti frem til motorvejsfrakørslen, således at Kollekollevej indsnævres til et spor på hele strækningen. Det betyder, at tilkørslen til Frederiksborgvej indsnævres til et spor. Der etableres et 3 meter bredt fortov på tværs af græsrabatterne, så fodgængere kan krydse Kollekollevej via den eksisterende midterrabat. Midterhellen og spærrefladen på Frederiksborgvej syd for krydset forlænges.

Transportministeriet har ydet et tilskud på 732.000 kroner til ombygning af krydset Frederiksborgvej/Kollekollevej.
-Det svarer til 40 procent af den estimerede anlægssum. Dog skal det noteres, at projektet ikke har været i udbud, hvorfor de faktiske priser erfaringsmæssig kan blive højere, oplyser projektleder Jonas Jørgensen fra Furesø Kommunes Center for Vej, Trafik og Grøn omstilling.
Baggrunden for projektet er et stort antal ulykker med personskade til følge. Krydset blev hastighedsdæmpet i 2008 på foranledning af en henvendelse fra politiet om, at de havde registreret et større antal uheld i krydset – og flere med personskade. Krydset er en del af Supercykelstien og de uheldige dynamikker udvikler sig i samspillet mellem hurtigt kørende cykler og biler med vigepligt.
Krydset blev i den forbindelse indsnævret, og hastighedsbegrænsningen på Frederiksborgvej blev ændret til 70 km/t. Nu vil Furesø Kommune gøre projektet færdigt. Indsnævringen blev nemlig udført ved spærreflader med rød belægning, så krydset fremstår stadig som meget omfangsrigt og dynamisk.

Det skal der ske
Krydset skal strammes op, så det bliver mindre dynamisk. Strækningen, hvor der kan opstå konflikter mellem cyklister og biler til og fra Kollekollevej, forkortes. Tilkørslen fra Kollekollevej til Frederiksborgvej reduceres til ét spor, hvilket betyder, at venstresvingende biler ikke længere kan spærre for højresvingendes udsyn mod biler og cyklister fra venstre. Ligeudkørende cyklister fra Kollekollevej trækkes tættere på højresvingende bilister, så de lettere kan ses. Ved konferencecentret Kollekolle afkortes den dobbeltrettede sti, så den stopper før indkørslen til Kollekolle, således at trafikanterne til og fra Kollekolle kun skal orientere sig mod cyklister i én retning.
Projektet forventes startet i 2024 og afsluttet 2025. Selve anlægsfasen forventes i juni-december 2024.

Det er sammenstød mellem cyklister på supercykelstien og biler med vigepligt, som udløser ønsker om at ombygge krydser Frederiksborgvej/Kollekollevej.
Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest