
Vejdirektoratet har publiceret et notat om scenarier for overdækning af motorveje. Her er mulighederne for Fiskebækbroen og Farum afdækket. Boligbyggeri i op til seks etager er en reel mulighed.
Af Mikkel Kjølby
Der er store ting i spil for borgerne i Furesø Kommune i den kommende tid. Ikke mindst når det handler om støjen fra Hillerødmotorvejen.
I 2026 forventes Hillerødmotorvejen at blive forlænget fra Allerød til Hillerød. Det vil medføre et trafikspring igennem Furesø. I 2029 er der planlagt en udvidelse af Hillerødmotorvejen fra Bagsværd til Farum til seks spor. Men i Infrastrukturforliget i 2021 er Fiskebækbroen nævnt som et støjprojekt, som skal løses.
Miljøkonsekvensvurderingen for strækningen fra Bagsværd til Farum og dermed også Fiskebækbroen er i flere omgange blevet udsat, men nu er den lige på trapperne. I den forventes an afklaring af broens bæreevne i forhold til seks spor og en eventuel overdækning.
Men vi venter, er der nyt at hente i en publikation fra Vejdirektoratet, som har gennemgået muligheder for overdækninger af motorveje i Danmark.
I den forbindelse har man gennemgået mulighederne for overdækning mellem Fiskebækbroen og Bistrupvej. Her har man dog ikke lavet en miljøvurdering, men undersøgt mulighederne på et overordnet niveau, for at afdække muligheder og omkostninger med forskellige typer overdækning.
Vejdirektoratet har delt den 2,3 kilometer lange strækning igennem Farum ind i fem delstrækninger i forhold til anvendelsen af arealerne omkring motorvejen.
Her fremgår det, at man tænker i flere forskellige slags overdækninger. De tunge overdækninger kommer i spil på strækningen fra Paltholmvej til gang- og cykelbroen ved Farumsødal samt fra Paltholmvej til Bistrupvej.
Her vil der være mulighed for byggeri i op til seks etager.
På de andre strækninger tænkes i lette overdækninger.
– Den tunge overdækningskonstruktion udføres i armeret beton og dækket forventes udført med forspændt armering. For at sammenbinde naturområderne på hver side af vejen, tilfyldes der med jord på siden af overdækningen for tilpasning til det omgivende terræn, står der i rapporten.
Overdækningen tænkes finansieret gennem salg af byggeretter, men det skal afklares, hvem der har ret til at sælge de såkaldte skyggematrikler i luften over Hillerødmotorvejen. Det kræver en anlægslov vedtaget i Folketinget.
1 kommentar til “Se skitsen – Sådan kan motorvejen og broen overdækkes”
Tja!
Jeg håber, at man i givet fald koordinerer med banestyrelsen vedr. evt. forlængelse af jernbanen!
Der er lukket for kommentarer.