Store planer – Kanalen gennem Hestetangsdalen til Farum Kalkværk

Hestetangs Å flyder i dag stille igennem Hestetangsdalen, men engang var der planer om at den skulle udvides til en stor kanal.

I serien “Store planer” gennemgår Alt om Furesø en række store og visionære projekter, som aldrig blev gennemført. Andet afsnitt handler om dengang en erhvervsmand ville grave en kanal fra Farum Sø til Farum Kalkværk.
Af Mikkel Kjølby
Ude i Terkelskoven lå der fra 1759 til 1869 et stort kalkværk. For her kunne man udvinde den særligt fine Saltholmkalk. Farum Kalkværk leverede mørtel til byggeriet af Christiansborg og en række andre fine bygninger i København og ikke langt derfra blev der gravet grus ved Drive In Bio.
Men der var et problem. For den afsides beliggenhed gjorde det vanskeligt at transportere materialer til byggepladserne i København.
Ejeren af Farumgård, Sehested, foreslog en radikal løsning på transportvanskelighederne. Han ville transportere mørtelen af vandvejen. På det tidspunkt var Bådfarten begyndt at sejle til Farum Landsby og kom over Fiskebæk på skinner. Det var meget besværligt, men hvor andre så begrænsninger, så Sehested muligheder. 
Helt konkret ville han grave en kanal fra Farum Sø gennem naturperlen Sortemosen og den i dag fredede Hestetangsdalen for at skibene kunne nå frem til kalkværket ved Terkelskoven.
Til alt held blev det store graveprojekt aldrig til noget.
Farum Kalkværk blev udkonkurreret af Faxe Kalkværk, og grusset blev i stedet transporteret med Slangerupbanen, som blev anlagt i 1906, netop for at gøre det lettere at transportere grus til hovedstaden.

I dag er Hestetangsdalen fredet som en del af Naturpark Mølleåen. Men meget kunne være gået anderledes, hvis Sehested havde fået sin vilje.

Del nyhed

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Seneste nyheder