Urmageren fløj fra skrænten i Ryget Skovby

Lars Larsens biplan blev noget af en sensation. Lokalbefolkningen fulgte også med i hans aktiviteter. Foto: Furesø Museer & Arkiver.

Urmageren Lars Larsen var blandt pionererne indenfor dansk flyvning. Han forsøgte at løse flyvningens mysterier fra gården Bøgely i Værløse.
Af Mikkel Kjølby
Verdens første anerkendte flyvning blev udført af Brødrene Wright i december 1903. Tre år senere testede den danske flypioner Jakob Ellehammer sit fly på isen ved Farum Sø.
I 1922 var flyvningens kunst fortsat et mysterium for de fleste. På gården Bøgely i Værløses udkant forsøgte sønnen Lars Larsen at komme i luften med et hjemmelavet i biplan. Hans første biplan kom ikke op fra jorden, men med rådgivning fra Ingeniør Esklund fra Marinesøværnet fik han fat i de rigtige materialer, krydsfiner og lærred hærdet med såkaldte dope. I 1926-27 byggede han sit andet biplan. Han meldte sig til en luftfartsudstilling i Farum, hvilket fik Mester Nissen fra Hærens Flyvetropper til at komme forbi Bøgely i sin sportsvogn. Til sin forbløffelse konstaterede han, at den urmageruddannede Lars Larsen havde konstrueret et flyvedygtigt biplan.
Den 28. maj 1928 gjorde Lars Larsen forsøget på at komme i luften. Fra skråningens top fik han et skub af sin bror Henning, og snart efter lettede flyet og fløj et stykke ned i området Ulvekær.
Lars Larsen gentog kunststykket tæt på 100 gange, men måtte som regel nøjes med at flyve om morgenen, da der ellers kom for mange tilskuere, som i så fald kom i fare.
Urmagerarbejdet tog efterhånden over, og Lars Larsen tog sin sidste flyvetur i 1934. Mange år senere kom biplanet til Flyveteknisk Museum i Helsingør.
Gården Bøgely eksisterer fortsat, men er nærmest blevet en del af Ryget Skovby, idet Bøgehaven er bygget ganske tæt på den firlængede gård.

Del nyhed

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Seneste nyheder