
Urmageren Lars Larsen var blandt pionererne indenfor dansk flyvning. Han forsøgte at løse flyvningens mysterier fra gården Bøgely i Værløse.
Af Mikkel Kjølby
Verdens første anerkendte flyvning blev udført af Brødrene Wright i december 1903. Tre år senere testede den danske flypioner Jakob Ellehammer sit fly på isen ved Farum Sø.
I 1922 var flyvningens kunst fortsat et mysterium for de fleste. På gården Bøgely i Værløses udkant forsøgte sønnen Lars Larsen at komme i luften med et hjemmelavet i biplan. Hans første biplan kom ikke op fra jorden, men med rådgivning fra Ingeniør Esklund fra Marinesøværnet fik han fat i de rigtige materialer, krydsfiner og lærred hærdet med såkaldte dope. I 1926-27 byggede han sit andet biplan. Han meldte sig til en luftfartsudstilling i Farum, hvilket fik Mester Nissen fra Hærens Flyvetropper til at komme forbi Bøgely i sin sportsvogn. Til sin forbløffelse konstaterede han, at den urmageruddannede Lars Larsen havde konstrueret et flyvedygtigt biplan.
Den 28. maj 1928 gjorde Lars Larsen forsøget på at komme i luften. Fra skråningens top fik han et skub af sin bror Henning, og snart efter lettede flyet og fløj et stykke ned i området Ulvekær.
Lars Larsen gentog kunststykket tæt på 100 gange, men måtte som regel nøjes med at flyve om morgenen, da der ellers kom for mange tilskuere, som i så fald kom i fare.
Urmagerarbejdet tog efterhånden over, og Lars Larsen tog sin sidste flyvetur i 1934. Mange år senere kom biplanet til Flyveteknisk Museum i Helsingør.
Gården Bøgely eksisterer fortsat, men er nærmest blevet en del af Ryget Skovby, idet Bøgehaven er bygget ganske tæt på den firlængede gård.