Vild succes for supercykelstier – udsigt til flere

Skitsen for en kommende supercykelsti fra Farum til Rungsted. bemærk, at man tænker, at dele etableringen op i to faser. Skitse: Furesø Kommune.

87 procent. Så stor er stigningen i cykeltrafikken på ruterne med supercykelsti. Nu skal udvalg beslutte om, man vil være med til at udvikle yderligere to ruter.
Af Mikkel Kjølby
På strækningen fra Farum til Allerød er der en stigning på 148 procent brugere i forhold til, da ruten blev åbnet i 2021. Også Farumruten har fremgang på 112 procent siden starten i 2014 og Værløseruten (Værløse-Ballerup) har registreret 59 procent flere brugere siden åbningen i 2018.
Det bedste er, at 14 procent af de nye brugere tidligere kørte i bil. Det virker altså med supercykelstierne i forhold til den grønne omstilling.
Nu vil forvaltningen høre om politikerne vil være med til at udvikle flere supercykelstier igennem Vejdirektoratets Cykelpulje.
Der stilles to konkrete forslag i samarbejde med nabokommunerne, da man kan opnå tilskudsprocent på 50 procent fra Vejdirektoratets Cykelpulje, hvis to kommuner er med i projektet.
Der er tale om disse to ruter.
Farum-Frederikssundruten på Paltholmvej og Slangerupvej. Til en samlet pris på 6.75 mio. kr.
Farum-Rungstedruten på Paltholmvej over Skovbakken til Stavnsholtvej og Bistrupvej til en samlet pris for hele ruten på 23.9 mio. kr.
Her deles projektet op i to faser, da strækningen fra Frederiksborgvej til Pensam-tunnelen vil være for belastet af andre anlægsprojekter de kommende år og derfor søges først på denne strækning i 2027-28.

Det er tanken, at forbinde supercykelstien på Frederiksborgvej med en supercykelsti til Frederikssund via Paltholmvej. Skitse: Furesø Kommune.

Del nyhed

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Seneste nyheder

1 kommentar til “Vild succes for supercykelstier – udsigt til flere”

  1. Bjarne Hjorting Damberg

    Supercykelstier virker – vi skal have flere! 🚴‍♂️💨

    Cykeltrafikken på supercykelstierne er eksploderet. På strækningen mellem Farum og Allerød er der nu 148% flere cyklister end i 2021, og 14% af dem kom fra bilen. Det betyder mindre trængsel, et bedre klima og sundere borgere.

    Moderaterne i Furesø bakker varmt op om grøn mobilitet og bedre infrastruktur, men vi skal tænke os godt om. Når vi kan få dækket op til halvdelen af udgifterne via Vejdirektoratets cykelpulje, er det en klog investering – men kun hvis vi handler hurtigt og planlægger rigtigt. Skal vi virkelig vente til 2027 med dele af Farum-Rungsted-ruten, eller kan vi finde smartere løsninger? Hvordan sikrer vi bedre sammenhæng mellem supercykelstier, stationer og kollektiv transport? Og hvordan inddrager vi borgere og virksomheder, så ruterne bliver bedst mulige?

    Supercykelstier er en succes, fordi de giver mening for brugerne. Virksomheder har alt at vinde ved bedre cykelpendling – færre sygedage, mindre trafik og gladere ansatte. Samtidig skal vi tænke cykelinfrastruktur ind i den samlede trafikplan, så vi skaber de bedste forbindelser uden at skabe nye flaskehalse.

    Supercykelstier er fremtiden. Vi vil arbejde for at udvide rutenettet – spørgsmålet er ikke om, men hvor hurtigt vi kan gøre det bedst muligt.

Der er lukket for kommentarer.