Af: Anders Medum Groth, Byrådsmedlem Radikale Venstre
Politik er en forunderlig størrelse. Nogle gange skal man kæmpe meget længe for meget lidt. Andre gange kan store milepæle rykke sig på et splitsekund. Det var afgjort den oplevelse, jeg sad med i sidste uge. Mere om det senere. For jeg vil først kigge tilbage på den valgkamp, der ledte op til kommunalvalget i november 2025. I Radikale Venstre gik vi til kommunalvalg på et oplæg, der bl.a. indebar arbejdet for at etablere en naturnationalpark. Vi fik et meget flot kommunalvalg med en tredjedel flere stemmer end forrige gang. Det skyldes bl.a. den tydelige grønne profil. Men hvad skete der så i sidste uge, der fik milepælene rykket? Venstre i Furesø skiftede kursen på sin naturpolitik 180 grader til det bedre. I dag ønsker borgmester Nicolai Bechfeldt, at staten kigger i Furesøs retning, når man skal etablere de næste naturnationalparker. Når jeg tænker tilbage på den modstand Venstre i Furesø havde, da vi skulle anlægge et mindre naturprojekt på Baunesletten, har Venstre rykket sig en del i en progressiv retning. For på daværende tidspunkt var selv 17 hektar for meget for Venstre. Nu taler vi om en situation, hvor op imod 1000 hektar kan indgå i naturnationalparken på tværs af kommuner. Jeg er yderst tilfreds med den udvikling. Og det tror jeg egentligt også, at de moderne Venstrevælgere i byerne er.
På samme måde har Socialdemokratiet også varslet en offensiv politik på området. Fra i seneste byrådsperiode at have udvist en særlig nidkærhed over de enkelte små områders indhegning på Baunesletten, som indskrænkede de oprindelige 38 hektar, hvor hegnet kunne havde været placeret oppe ved jernbanen, til de blot 17 hektar, der har Socialdemokratiet nu tilkendegivet at man også støtter op om naturnationalparken og endvidere vil udvide naturpark Mølleåen ud imod Øresund. Det nyfundne mod for naturen er absolut værd at hylde.
Det er nogle virkelig positive udmeldinger fra Venstre og Socialdemokratiet, der giver et skub i den retning, at vi får styrket naturindsatserne i Nordsjælland. Det er der også akut behov for. Biodiversitetskrisen er markant, og man ser konsekvenserne for vores natur. Der er behov for, at vi sætter langt mere effektivt og markant ind. Vi rummer nogle meget store naturværdier, som vi har et særligt ansvar overfor at beskytte og udvikle. Når regeringen er nedsat, er det helt oplagt, at vi får sat skub i arbejdet for mere og bedre natur.







