Furesø-forældres dom over folkeskolen er….

Forældrene i Furesøs skoler er udmærket tilfredse med deres børns skolegang.

Folkeskolerne i Furesø scorer pænt i en ny forældretilfredshedsundersøgelse foretaget af CEPOS.
Af Mikkel Kjølby
Det er egentlig meget godt at have et barn i en af Furesø Kommunes folkeskoler. Det må være konklusionen på den nye forældretilfredshedsundersøgelse foretaget af tænketanken CEPOS.
Furesø scorer 3,9 i analysen. Det giver en delt tiendeplads i Danmark. Listen toppes af Langeland, Lemvig og Thisted Kommuner med 4,1. Af nabokommunerne scorer kun Lyngby-Taarbæk bedre med 4,0.
CEPOS foretog en lignende undersøgelse i 2020. Her scorede Furesø ligeledes 3,9, hvilket rakte til en delt 15. plads af landets 98 kommuner.
Ifølge Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS, er resultaterne en tydelig indikation af, hvad der virkelig betyder noget for forældrene.
– Forældrene sender et klart signal om, hvad der betyder mest for dem – nemlig deres børns trivsel og læring, siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
Analysen viser, at skolernes evne til at løfte elevernes faglige niveau har en markant betydning for forældrenes tilfredshed. Derudover er elevernes trivsel en faktor, som forældrene nu tillægger større vægt end tidligere.
– Forældrenes øgede fokus på trivsel i forhold til bare for få år siden viser, at vi som samfund har taget en kraftig og hurtig drejning mod en mere helhedsorienteret tilgang til uddannelse. Det handler ikke kun om faglige resultater, men om at skabe skoler, hvor børnene trives og udvikler sig som hele mennesker, siger Karsen Bo Larsen.
Analysen viser, at der ikke er nogen statistisk sammenhæng mellem ressourcer pr. elev og forældrenes tilfredshed. Dette står i kontrast til politiske prioriteringer, hvor fokus ofte ligger på at tilføre flere midler til folkeskolen.
– Politikernes løsning er oftest at sende flere penge, når de forsøger at forbedre folkeskolen. Det er tankevækkende, når det ikke er dét, der skaber tilfredshed hos forældrene. I stedet bør vi rette fokus mod de faktorer, der virkelig betyder noget: Bedre skoleledelse, lærernes trivsel og elevernes faglige og sociale udvikling, siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
På baggrund af analysen anbefaler CEPOS et ændret fokus i skolepolitikken, hvor man ikke løser alle problemer med flere penge. Der bør i stedet sættes langt større fokus på at styrke ledelsen af skolerne, sikre trivsel blandt både elever og lærere samt prioritere faglige resultater. Forældrenes vurderinger bør inddrages som en central del af beslutningsgrundlaget, da de er de nærmeste vidner til børnenes hverdag og udvikling.
– Folkeskolen er fundamentet for børnenes liv. En skole, der løfter både trivslen og fagligheden, skaber ikke bare glade forældre – den giver også børnene de bedste forudsætninger for at opnå deres ønsker til et leve et godt og meningsfuldt liv, siger Karsten Bo Larsen.

Konklusionerne i undersøgelsen.
Høj faglighed øger forældretilfredsheden
Vi finder en statistisk signifikant positiv sammenhæng mellem skolernes evne til at løfte elevernes faglige niveau (undervisningseffekt) og forældretilfredsheden
Høj elevtrivsel øger forældretilfredsheden
Vi finder en statistisk signifikant positiv sammenhæng mellem den generelle trivsel blandt eleverne på skolerneog forældretilfredsheden.
Højere tilfredshed på skoler med socialt velstillede forældre
Vi finder en statistisk signifikant positiv sammenhæng mellem forældrenes socioøkonomiske baggrund (uddannelse, indkomst, etnicitet etc.) og forældretilfredsheden.
Kilde: CEPOS.

Del nyhed

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Seneste nyheder

1 kommentar til “Furesø-forældres dom over folkeskolen er….”

  1. Karel Henrik Tyle

    Det sidste i artiklen tyder vel på at skolerne kunne – og vel også burde – gøre mere for børn af forældre med socio-økonomiske forhold, som ligger under gennemsnittet…

Der er lukket for kommentarer.