Hareskov-Værløse Tennisklub indledte udendørssæsonen med en overraskende sejr på udebane over Hørsholm-Rungsted.
Udendørssæsonen i tennis er i gang, og onsdag aften afviklede Dansk Tennis Forbund første runde i Elitedivisionen, hvor landets bedste tennisspillere dyster om, hvilken klub der skal vinde danmarksmesterskabet for hold. Hareskov-Værløse Tennisklub fik en god start på sæsonen med en udebanesejr over sidste års slutspilsdeltagere fra Hørsholm-Rungsted Tennisklub.
Hareskov-Værløse Tennisklub har – på trods af status som en af landets bedste breddetennisklubber – i de seneste år etableret sig i damernes elitedivision, og onsdag aften viste HVT’s unge damehold, at de er klar til endnu en god sæson i Elitedivisionen. På udebanen i Hørsholm skulle HVT i stærkeste opstilling op mod slutspilsfavoritterne fra Hørsholm-Rungsted Tennisklub, som ifølge Tennisavisen har hele 26 udenlandske spillere i deres seniortrup. Målet for HVT var derfor før kampen ikke at vinde selve holdkampen, hvor man kæmper om samlet 7 point, men at få i hvert fald 1 eller 2 point med hjem. De point kan senere på sæsonen få stor betydning for, hvem der kommer i slutspillet, og hvem der rykker ned.
HVT stiller i denne sæson med Anna Brandt Schultz som 1. single. Anna havde glædet sig til kampen mod professionelle Sofia Samavati, som har været blandt de 300 bedste på WTA-ranglisten. Den 16-årige HVT’er havde set frem til at få revanche for et meget snævert nederlag ved DM i indendørstennis, hvor hun tabte 6-7 i 3. sæt efter en uhyre dramatisk og velspillet kamp på næsten 4 timer. Desværre blev det onsdag aften ikke til en ny spændende kamp. Ved stillingen 2-0 til Anna Brandt Schultz måtte Hørsholm-Rungsted-spilleren trække sig med en skade. Dermed førte HVT holdkampen 1-0.
HVT’s 2. single Hedvig Turesson mødte eks-HVT’eren Emilia Henningsen. Det var Turessons første kamp efter en længere skadesperiode, og mod en velspillende Henningsen blev det en for svær opgave, som Emilia Henningsen vandt sikkert. I 3. singlen spillede Emma Brandt Schultz en forrygende kamp mod en svensk collegespiller, men Emma tabte desværre den tætte kamp i to sæt. Og tæt blev det også i 4. singlen, hvor HVT’s Vera Elander Rasmussen tabte til endnu en svensk HRT-spiller med 13-15 i match-tiebreak. Dermed var HVT-damerne bagud i holdkampen med 1-3.
HVT har generelt klaret sig godt i doublerne, og sådan gik det også i Hørsholm. Først vandt 2. doublen med Hedvig Turesson og Olivia Thiemke i to sæt. Herefter lå presset på 1. doublen, som bestod af tvillingerne Anna og Emma Brandt Schultz. Søstrene er flere gange danske juniormestre i double og har også vundet internationale titler i double, så de er vant til presset i double, hvor kampene ofte er ret tætte. HVT-søstrene vandt 1. sæt forholdsvis komfortabelt 6-2. De tabte dog et helt lige 2. sæt 4-6, og dermed skulle kampen afgøres i match-tiebreak, hvor man spiller “først til 10 med to overskydende point”. Her var de danske juniormestre kølige og vandt 10-5. Det betød, at holdkampen stod 3-3 og dermed skulle afgøres i en såkaldt “Golden Match-Tiebreak” (GMT).
Brandt Schultz-søstrene spillede i GMT’en endnu en gang en meget flot omgang double, og selvom denne match-tiebreak var tættere, trak HVT’erne sig ud med sejren 10-8. Dermed vandt HVT holdkampen 4-3 og ligger efter første runde i Elitedivisionen nr. 4.
Næste kamp spilles på lørdag på udebane mod medaljefavoritterne B.93, og samme dag skal flere af HVT’s øvrige seniorhold også i kamp for første gang i sæsonen.






