
For to år siden gik Furesø Musikskole sammen med Ll. Værløse Skoles specialtilbud om musikundervisning for elever med autisme og ADHD. Nu melder man om tydelig social udvikling for mange af eleverne.
Rundt om i skolerne knokler man med at finde nye modeller, som kan give svar på samfundets strukturelle som fx det stigende antal børn i specialtilbud.
For to år siden fandt Furesø Musikskole og Ll. Værløses specialtilbud sammen om projektet ”Mød musikken”
Nu gør udviklingskonsulent i Furesø Musikskole, Jimmie Nolsøe og afdelingsleder for Ll. Værløse skoles specialtilbud, Emilie Schou Svejstrup, status på Linkedin.
– For to år siden valgte vi at gøre noget helt nyt, så vi kunne skabe en bedre skole for vores elever med autisme og ADHD. I et tæt parløb mellem vores skole og Furesø Musikskole, satte vi alt ind på at bruge musikken som pædagogisk værktøj. I dag kan vi spore en tydelig social udvikling – ikke for alle elever, men heldigvis for rigtig mange af dem, skriver Jimmie Nolsøe og Emilie Schou Svejstrup
Inspirerer andre kommuner
Projektet startede i efteråret 2022 og er en fast del af skoleskemaet for 70 børn med autismediagnoser på Lille Værløse Skole. Nu breder initiativet sig som ringe i vandet til andre kommuner.
Skolebøgerne er byttet ud med vanskelige klaverakkorder, fællesklap og taktfaste slag på stortrommen, når elever med autismediagnoser indtager musiklokalet på Lille Værløse Skole.
Alt Om Furesøs journaliststuderende Martha Beck Diedriksen skrev om emnet i foråret 2024.
Her fortalte skoleleder på Ll. Værlsøe Skole, Peter Thomsen om projektet i begejstrede vendinger.
– Lærerne så pludselig nye facetter ved børnene og oplevede, at de kunne meget mere, end de egentlig troede. Mens nogle af børnene i andre sammenhænge sidder med hørebøffer på, fordi det larmer, så er støjen pludselig lige meget, hvis de sidder ved et trommesæt eller et andet instrument, for så giver det mening.
Projektet har inspireret syv andre kommuner i Region Hovedstaden til at køre en version af ”Mød musikken”