Naturen kom i fokus, da Charlotte skulle udvikle Flyvestationens grønne områder

Naturstyrelsen fik opgaven med at udvikle den midterste del af Flyvestation Værløse. Charlotte Mølgaard har stået i spidsen for bestræbelserne på at give naturen bedre forhold.

Vejrstation Flyveløse!
Flyvestation Værløses hæderkronede fortid som Sjællands største arbejdsplads stoppede brat, da politikerne på Christiansborg besluttede at lukke den som aktiv base tilbage i2004. Derfor fik den et lidet flatterende kælenavn Vejrstation Flyveløse!

Hvad stiller vi op med den midterste del?
Mens det hurtigt stod klart, at der skulle byudvikles i Nordlejren og Sydlejren, blev det midterste område omkring den 3 kilometer lange landingsbane anlagt af Nato i 1952 genstand for store stridigheder. Furesø Kommune fik det i morgengave ved sammenlægningen af kommunerne, men ville efter moden overvejelse ikke have det. Området blev en overgang fredet, så blev fredningen ophævet.
Først den 1. oktober 2013 overtog Naturstyrelsen området. Specialkonsulent Charlotte Mølgaard fik opgaven med at stå i spidsen for udviklingen af området.
– Da jeg hørte om projektet, gik jeg målrettet efter at få opgaven. Det var spændende og lige noget for mig. Hvor tit får man lige mulighed at omdanne en flyvestation, lyder det fra Charlotte Mølgaard.
Ti år senere er Naturstyrelsen ved at være i mål med opgaven, og så alligevel ikke.
– Vi bliver aldrig færdige. Området vil altid kræve opmærksomhed, siger Charlotte Mølgaard.

Naturstyrelsen har været tro mod naturen
– Forsvaret ville ikke have fugle ind pga. sikkerhed. Man gjorde meget for at lukke små vandhuller, så fuglene havde vanskelige forhold. Vi gør det modsatte. Vi vil have mere natur ind og arbejder på at få vandet tilbage. Selv små pytter er godt for fuglelivet. Vandhullerne giver variation og biodiversitet, forklarer Charlotte Mølgaard.
Hun deler processen ind i to faser. Først skulle der fjernes og ryddes op. En masse faciliteter skulle fjernes. Lamper skulle pilles ned, hemmelige huller med skjulte funktioner skulle fyldes op. Og der var også en smertelig del.
– Vi har navigeret i, hvad forsvaret har efterladt af brugbare og ikke brugbare bygninger kontra den store veneration som de tidligere ansatte havde for stedet. Det var sten til sten. Fordi der er så meget kærlighed til stedet, forklarer Charlotte Mølgaard.
Fuglebækgaard, brandstationen og autoværkstedet blev revet ned. Til stor frustration for mange tidligere ansatte på Flyvestation Værløse.
Dernæst handlede det om at udvikle området til gavn og glæde for brugerne.
– På det tidspunkt var der dukket mange nye brugere op, så vi havde et bedre indblik i, hvad der var vigtigt, siger Charlotte Mølgaard.
Forsvaret havde sat 10 mio. kr. af til udviklingen af Flyvestation Værløse. Naturstyrelsen og Nationalmuseet skulle i fællesskab forvalte midlerne.
Pengene er gået til nedrivninger af bygninger, oprydning og håndtering af jordforurening. Naturstyrelsen har for egne midler etableret nye faciliteter, som shelterpladsen ved Fuglebækgård-lunden midt på flyvestationen. Der er også kommet en café i Shelter 214, en række foreninger er rykket ind i de gamle betonbygninger og senest er NaturTalenterne rykket ind i Missilfolden, mens et naturplejelaug lader får græsse i området ved Bombefoldene.
I dag er projektet kommet så langt, at Charlotte har fået ekstra ansvarsområder. Hun har ansvaret for alle Naturstyrelsens skove og arealer fra Værløse til Ølstykke, og dermed også Flyvestation Værløses grønne områder.

Den tre kilometer lange landingsbane og tilstødende veje er i dag udgangspunkt for en mængde forskellige fritidsaktiviteter.
Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest