Brand- og redningstjenesten på Flyvestation Værløse havde en årlig mission ved Søndersø. Her skulle kunstige svaner i papmache forhindre svaner i at bygge reder. Det var en del af Søredningsberedskabet.
Af Mikkel Kjølby
Enhver lufthavn og flyvestation gør meget ud af at forhindre de såkaldte Birdstrikes, hvor fugle kommer ind i flyenes motorer og kan udløse en katastrofe.
Sådan var det også på den militære Flyvestation Værløse. Torben Stevnsborg startede som brandmand på stedet i starten af 1970erne. I dag er han formand for foreningen Dafaro, som hører til i et F16-shelter på Flyvestation Værløse.
Torben Stevnsborg mindes en særlig opgave.
– Hvert år, når det var yngletid, skulle vi lægge en kunstig svanerede ud i vandet på Søndersø og hente den ind igen efter yngleperioden, fortæller Torben Stevnsborg.
Udover reden var der fremstillet to meget store svaner i papmache, som blev sat op ved reden.
– Operationen blev altid udført nede ved fugletårnet, hvor vi kunne komme ned til søen. Dengang var der et søsætningssted med en bro, fordi vi skulle kunne komme hurtigt i vandet med redningsbåden, hvis et fly landede i søen, erindrer Torben Stevnsborg.
Og vel havde brandfolkene stor glæde af netop denne årlige mission, men det var ramme alvor.
– Man ville ikke have svaner i indflyvningen til Flyvestation Værløse. Det er alvorligt nok, hvis en lille fugl rammer et fly, men hvis en stor fugl som en svane kolliderede med en fly, ville det udløse en katastrofe, forklarer Torben Stevnsborg.
Den ene af de to svaner skulle stadig være intakt og indgå i Hangar 1s store samling af objekter fra den tidligere Flyvestation Værløse.
En del af Søredningsberedskabet
De kunstige svaner var en del af Flyvestation Værløses Søredningsberedskab, som stilede særlige krav til mandskabets uddannelse-
– Søredningsberedskabet var oprettet, så vi kunne tage ud 24/7/365 om året og redde piloten, hvis et fly skulle forulykke på en sø. Vi øvede søredning med betjening af båden og redning af piloter på søerne og på Isefjorden ved Frederikssund, fortæller Torben Stevnsborg.
Søredningsberedskabet på Flyvestation Værløse var kun i aktion en enkelt gang. Det var da et nødstedt fly smed droptankene i Furesøen. Søredningsberedskabet gennemsøgte søen for droptankene, men fandt dem ikke.
Alting ændrede sig, da Flyvestation Værløse lukkede som operativ base. Nu ville man have naturen tilbage, og Bringe Mose samt Søndersø og især Præstesøs lavvandede område mentes at være perfekt til et storkepar.
Der blev derfor opsat en pæl med en platform ved Bringe Mose. Et enkelt år kiggede storken Oscar forbi, men han tog hjem til Sverige efter at have besigtiget området.







