1. viceborgmester Bettina Ugelvig (S) glæder sig over Søren Engbergs kontante melding om de tomme butikslokaler, som alle administreres af Fokus Nordic. Hun pointerer, at der skal findes en løsning.
Af Mikkel Kjølby
I sidste uge kom Centerforeningens formand, Søren Engberg, på banen med en barsk besked til administrationsselskabet Fokus Nordic, og deres manglende lyst til at udleje tomme butikslokaler til en rimelig husleje.
1. viceborgmester Bettina Ugelvig (S) forstår frustrationerne.
– Jeg er glad for, at Centerforeningen så tydeligt har engageret sig i denne sag, og jeg forstår til fulde formandens frustration. Det er ikke fair, at Bymidten tager sig halvtom og forladt ud, når der faktisk er interesserede lejere, som gerne vil drive forretning der. Vi er som kommunen hidtil gået af dialogens vej, og vi har i samarbejdets tegn forsøgt os med formuleringer og skærpelser. Men det er tydeligt, at det overhovedet ikke gør indtryk på Fokus Nordic, siger Bettina Ugelvig.
Furesø Kommune har lavet en omfattende udviklingsplan for Værløse Bymidte, og senest en rammelokalplan.
Det er tanken at bygge op til 200 boliger ved Værløse Bymidte, men ikke ændre i erhvervslejemålene i stueetagen.
– Med udviklingen af Bymidten og den vedtagne rammelokalplan er der ikke lagt op til, at vi skal ændre på placeringen af erhverv i stueplan, og derfor skal vi naturligvis have fundet på en løsning, så Fokus Nordic ikke bare kan holde lokalerne tomme. Jeg kender til helt vilde huslejer fra tidligere lejere, og det er bare ikke i orden. Jeg er med på, at Fokus Nordic har en forretning at drive og tage hensyn til, men det er mildest talt uambitiøst, hvis deres plan – og det ser det ud til at være tilfældet – er at lade lokale stå gabende tomme i årevis. Ser vi på de andre dele af Bymidten, er der ikke tomme lejemål, lyder det fra Bettina Ugelvig.







