Lyngholmskolens overgang til bogløs skole blev hjulpet godt på vej af Stine Krarup Nielsens diplomprojekt om problembaseret matematik.
Det var noget af en omstilling, som skulle i gang, da Lyngholmskolen i Farum ikke længere måtte indkøbe hele bogsystemer til matematik. Nu skulle der arbejdes mere eksperimenterende og skabende.
Stine Krarup oplevede, at kollegaerne var nysgerrige, men i sidste ende fortsatte som de plejer – blot med kopiark. Hun gik i gang med et pædagogisk diplomprojekt om, hvordan man som vejleder kan bidrage til professionel udvikling hos kollegerne ved at arbejde med refleksionsværktøj på fagudvalgsmøder.
Stine Krarup Nielsen gennemførte bl.a. en spørgeskemaundersøgelse blandt sine kolleger, hvilket blev fulgt op af fokusgruppeinterview. Og til sidst gennemførte hun et fagudvalgsmøde, hvor hendes kolleger blev introduceret til en bog, der relaterer sig til problembaseret matematikundervisning. Stine sluttede af med at vise en video fra sin egen undervisning.
Projektet er blevet nomineret til Lærerprofession.dk-prisen for årets bedste pædagogiske diplomprojekt.
Hvem der hædres for årets bedste pædagogiske diplomprojekt, opklares ved en prisfest i København fredag d. 15. november.